STEA-avustukset ovat sosiaali- ja terveysministeriön myöntämiä valtionavustuksia. Avustuksia myönnetään sosiaalisen hyvinvoinnin ja terveyden edistämiseen sosiaali- ja terveysalan yhdistyksille ja säätiöille. Avustusten myöntämisestä on säädetty valtionavustuslaissa (688/2001), laissa sosiaali- ja terveysalan yhdistysten ja säätiöiden rahoituksesta (284/2023) ja valtioneuvoston asetuksessa sosiaali- ja terveysalan yhdistysten ja säätiöiden rahoituksesta.
STEA-avustuksiin liittyvän lainsäädännön uudistaminen eteni nopealla aikataululla vuoden 2023 aikana. Avustusten myöntämistä säätelevä sosiaali- ja terveysalan yhdistysten ja säätiön rahoituslaki ja lakia täydentävä rahoitusasetus valmistuivat suunnitelmien mukaisesti vuonna 2023. Lainsäädäntöuudistusten lisäksi STEAssa käynnistyi STEAn oman strategian päivitystyö.
Avustuksilla toimivien sosiaali- ja terveysalan järjestöjen toimintaan vaikuttivat vuonna 2023 edelleen useat toimintaympäristön muutokset. Muutoksista merkittävimpinä voidaan mainita vuonna 2023 käynnistyneiden hyvinvointialueiden mukanaan tuomat yhteistyörakenteiden muutokset. Julkisen sosiaali- ja terveydenhuoltojärjestelmän haasteet, taloudellisten vaikeuksien lisääntyminen sekä yleisen maailmantilanteen mukanaan tuoma epävarmuus ja mielenterveyden ongelmat näkyivät myös järjestöjen toiminnan kohderyhmien avun ja tuen tarpeissa.
Avustusmäärärahojen taso nousi edellisvuodesta
STEA-avustuksia myönnettiin sosiaali- ja terveysalan järjestöille 373 miljoonaa euroa. Määräraha oli noin 11 miljoonaa euroa edellisvuotta suurempi.
Kesäkuussa 2023 julkaistussa Orpon hallitusohjelmassa otettiin kantaa avustusmäärärahojen tulevaan suuntaan ja valmistautuminen määrärahojen pienenemiseen vuodesta 2025 alkaen käynnistyi.
373600000STEA-avustusten euromäärä vuonna 2023
Valtion talousarvio
Vapaaehtoistoiminta
STEA-avustuksilla toimivien järjestöjen toimintaan osallistui vuonna 2023 yli 190 tuhatta vapaaehtoista. Määrä nousi hieman edellisten vuosien tasosta, mutta ei ole vielä palautunut vuoden 2020 tasolle (223 346). Vapaaehtoistoimijoiden määrä laski vuosina 2021 ja 2022.
STEA-avustusta saavien järjestöjen toiminnassa oli mukana
195772vapaaehtoista
vuosiselvitykset 2023
Nostoja
2022
Vuoden 2022 avustustoimintaa sävytti korona ja Venäjän hyökkäyssota Ukrainaan
STEA-avustuksilla toimivien sosiaali- ja terveysalan järjestöjen toimintaan vaikuttivat vuonna 2022 edelleen korona-ajan mukanaan tuomat muutokset, jotka näkyivät esimerkiksi toiminnan kohderyhmien tavoittamisessa ja toimintamuotojen digitalisoitumisessa. Venäjän laiton hyökkäyssota Ukrainaan vaikutti myös monen STEA-avustuksilla toimivan järjestön toimintaan. Järjestöt suuntasivat toimintaansa paitsi Ukrainasta paenneiden auttamiseen myös kotimaassa sekä taloudellisia että psyykkisiä haasteita kohdanneille.
Avustusmäärärahojen taso edelleen korkea
STEA-avustuksia myönnettiin sosiaali- ja terveysalan järjestöille 362 miljoonaa euroa. Avustusmääräraha koostui Veikkauksen pelituotoista, ja määrärahan taso säilyi vuoden 2021 tasolla ns. jakamatta jääneiden avustusmäärärahojen rahaston purkamisen avulla (Raha-automaattiyhdistyksen 2015 vuoden tuotto).
Vuonna 2022 käynnistyi lainsäädäntötyö, joka mahdollisti avustustoiminnan määrärahojen irtautumisen rahapelitoiminnan tuotoista.
362440000STEA-avustusten euromäärä vuonna 2022
Valtion talousarvio
Vapaaehtoistoiminta
STEA-avustuksilla toimivien järjestöjen toimintaan osallistui vuonna 2022 miltei 190 tuhatta vapaaehtoista. Vapaaehtoisilla on merkittävä rooli STEA-avustusta saavien järjestöjen toiminnassa. Määrä on vähentynyt vuosittain (190 084 vuonna 2021 ja 223 346 vuonna 2020).
STEA-avustusta saavien järjestöjen toiminnassa oli mukana
187205vapaaehtoista
vuosiselvitykset 2022
Raportoidut kohtaamiset eri toiminnoissa kasvoivat koronan jälkeen (tuloksellisuusraportit 2022)
Avustuksen saajat raportoivat STEA-avustuksilla rahoitetusta toiminnasta vuosittain tuloksellisuusraportilla. Toiminnan tavoitteista, laajuudesta, toimintamuodoista ja tavoitetuista kohderyhmistä on koottu tietoa järjestöluokittain STEAn verkkosivuilla julkaistuihin tuloksellisuuskatsauksiin (katsaukset vuosilta 2020, 2021 ja 2022).
STEA-avustusten rahoitusmalli muuttui 1.1.2024. Aiemmin rahapelitoiminnan tuotoilla rahoitetut avustukset siirtyivät valtion yleiskatteelliseen budjettirahoitukseen.
Uutta rahoitusmallia vastaava avustusten hakua, käyttöä ja myöntämistä säätelevä lainsäädäntö astui voimaan 1.1.2024.
Vuodelle 2024 STEA-avustuksia haettiin ennätysmäärä. Avustusta haki yhteensä 990 toimijaa. Avustushakemuksia vastaanotettiin STEAssa yhteensä 2475. Hakemusten yhteenlaskettu euromäärä oli noin 652 miljoonaa euroa.
Avustusmäärä
Avustusmääräraha kasvoi edellisvuodesta
STEA-avustusten avustusmääräraha vuodelle 2024 kasvoi edellisvuodesta noin 10 miljoonalla eurolla. Rahoitusmallin uudistamisen yhteydessä avustusmäärärahojen tasosta sovittiin parlamentaarisella yhteisymmärryspöytäkirjalla siirtymäajalle 2024-2026. Petteri Orpon hallitusohjelmassa (2023) on määrärahoihin suunniteltu leikkauksia. Vielä vuoden 2024 avustushaussa hakijoilla oli mahdollisuus hakea avustustasoon harkinnanvaraista yleisen kustannustason nousuun perustuvaa korotusta, mutta korotuksia myönnettiin vain erityisin perustein.
STEAn vuonna 2024 käynnistyvän Näkymättömät-avustusohjelman (2024–2026 ja koordinaatiohanke 2024–2027) tavoitteena on vahvistaa haavoittuvassa asemassa olevien väestöryhmien arjen osallisuutta. Näkymättömät-avustusohjelman kokonaisavustus vuosille 2024-2027 on yhteensä noin 7,6 miljoonaa euroa.
Paikka auki -avustusohjelmaan ennätysmäärä avustuksia
STEAn Paikka auki -avustusohjelman tarkoituksena on edistää vaikeasti työllistyvien henkilöiden työllistymistä tarjoamalla työpaikkoja sosiaali- ja terveysalan järjestöissä. Ohjelman kohderyhmiä ovat työttömät tai vailla opiskelupaikkaa olevat 18–29-vuotiaat nuoret aikuiset sekä osatyökykyiset ihmiset (ilman ikärajausta).
Paikka auki -avustusohjelmaa on rahoitettu STEA-avustuksin jo vuodesta 2017 alkaen. Vuonna 2024 avustusta myönnettiin 283 Paikka auki -avustuskohteelle yhteensä noin 14 miljoonaa euroa.
Valmistautuminen vähenevien avustusmäärärahojen aikaan
Jo vuoden 2024 avustusvalmistelua leimasi STEAssa valmistautuminen tuleviin avustusmäärärahojen laskuun. Etenkin uusia jatkuvaluonteiseen toimintaan tarkoitettuja yleisavustuksia ja kohdennettuja toiminta-avustuksia ehdotettiin myönnettäväksi vain erityisin perustein.
Haettujen avustusten ja myönnettyjen avustusten euromäärä (miljoonaa euroa) vuosina 2017-2024.
Haettujen avustusten ja myönnettyjen avustusten lukumäärä (kpl) vuosina 2017-2024.
STEA-avustuksia myönnetään vuodeksi kerrallaan kohdennettuna toiminta-avustuksena tarkoitukseltaan rajattuun vakiintuneeseen yleishyödylliseen toimintaan (ns. Ak-avustus) yleisavustuksena avustuksen hakijan sääntöjen mukaiseen yleishyödylliseen toimintaan sekä siihen liittyviin yleiskuluihin (ns. Ay-avustus).
Hankeavustukset (ns. C-avustus) ja investointiavustukset (ns. B-avustus) myönnetään kerralla koko hanke- tai toteutusajalle, jonka kesto voi olla korkeintaan kolme vuotta. Vuosittain myönnettyjen hankeavustusten ja investointiavustusten toiminta ja myönnetty avustussumma jakaantuu tyypillisesti kolmelle kalenterivuodelle. Hankeavustuksia myönnetään uusien toimintatapojen tai -muotojen kehittämiseen ja toiminnan käynnistämiseen tai muihin määräaikaista rahoitusta tarvitseviin perusteltuihin hankkeisiin. Investointiavustusta myönnetään erityisryhmien tukiasuntojen hankintaan olemassa olevasta asuntokannasta, tietotekniikka- ja käyttöomaisuushankintoihin tai avustuksen saajan toimitilojen peruskorjaamiseen.
Tarkemmat tiedot vuosittain
Valitse tarkasteltava vuosi
Avustusten jakautuminen järjestöluokittain
Myönnettyjen avustusten jakautuminen STEAn määrittelemien järjestöluokkien mukaan (euromääräinen jakauma). Järjestöluokkia on yhdistelty taulukkoon suuremmiksi kokonaisuuksiksi. Järjestöluokka määritellään STEAssa järjestön säännöissä määritellyn toiminnan pääkohderyhmän mukaan, mutta järjestön toiminta voi suuntautua myös muihin kohderyhmiin. Esimerkiksi monialajärjestöjen toiminta kohdistuu useiden järjestöluokkien kohderyhmiin ja mielenterveyteen liittyvää apua ja tukea tarjoavat muutkin kuin mielenterveysjärjestöluokkaan kuuluvat toimijat.
Avustusten jakautuminen eri toimintoihin (avustuskohteen päätoimintamuodon mukaan)
STEA luokittelee avustuskohteet avustushakemuksessa kuvatun päätoimintamuodon mukaan seitsemään eri toimintoluokkaan. Järjestöjen perustoiminta -luokka sisältää tyypillisesti järjestöjen hallinto-, viestintä- ja edunvalvontatoimintaa sekä keskusjärjestöillä jäsenjärjestöille suunnattuja palveluja ja koulutusta.
Tietoa avustuksen saajien toiminnan kokonaistuotoista (vuosiselvitykset 2022)
STEA-avustusta vuonna 2022 saaneiden järjestöjen kaikki tuotot euroina tuottojen lähteen mukaan (vuosiselvitykset 2022). Avustuksen saajien kesken tuottojen jakautumisessa on suuria eroja. Noin 60 prosentilla avustuksen saajista ei ole palvelutuotantoa ja siitä syntyviä tuottoja.
Tietoa STEA-avustusten käytöstä kululajeittain (vuosiselvitykset 2022)
Henkilöstökulujen suurta osuutta selittää avustuksilla rahoitetun toiminnan painottuminen ihmislähtöiseen ja henkilökohtaisiin kohtaamisiin perustuvaan toimintaan. Henkilöstökuluista suurin osuus kohdistuu palkkoihin (76 %). Muita henkilöstökuluja olivat eläkekulut, vapaaehtoiset henkilösivukulut, lomapalkat, lakisääteiset henkilösivukulut, tuntipalkat ja palkkiot.
Toimintakulut jakautuvat muihin toimintakuluihin, ulkopuolisiin palveluihin, eteenpäin siirrettyihin avustuksiin, hankintoihin ja matkakuluihin.
STEA-avustuksilla rahoitetuissa avustuskohteissa työskenteli yhteensä noin 8 350 työntekijää (5 120 henkilötyövuotta). Työntekijöistä kokoaikaisia oli noin 2 800. Osa työntekijöistä työskenteli useassa avustuskohteessa osa-aikaisesti. (Vuosiselvitykset 2022.)
Avustuksilla rahoitettujen toiminnan tuloksellisuus – tutustu katsauksiin
Tietoa STEA-avustuksilla rahoitettujen toimintojen tuloksellisuudesta järjestökokonaisuuksittain on julkaistu stea.fi-verkkosivuilla (tuloksellisuuskatsaukset).
Myönnettyjen avustusten jakautuminen STEAn määrittelemien järjestöluokkien mukaan (euromääräinen jakauma). Järjestöluokkia on yhdistelty taulukkoon suuremmiksi kokonaisuuksiksi. Järjestöluokka määritellään STEAssa järjestön säännöissä määritellyn toiminnan pääkohderyhmän mukaan, mutta järjestön toiminta voi suuntautua myös muihin kohderyhmiin. Esimerkiksi monialajärjestöjen toiminta kohdistuu useiden järjestöluokkien kohderyhmiin ja mielenterveyteen liittyvää apua ja tukea tarjoavat muutkin kuin mielenterveysjärjestöluokkaan kuuluvat toimijat.
Avustusten jakautuminen eri toimintoihin (avustuskohteen päätoimintamuodon mukaan)
STEA luokittelee avustuskohteet avustushakemuksessa kuvatun päätoimintamuodon mukaan seitsemään eri toimintoluokkaan. Järjestöjen perustoiminta -luokka sisältää tyypillisesti järjestöjen hallinto-, viestintä- ja edunvalvontatoimintaa sekä keskusjärjestöillä jäsenjärjestöille suunnattuja palveluja ja koulutusta.
Tietoa avustuksen saajien toiminnan kokonaistuotoista (vuosiselvitykset 2023)
STEA-avustusta vuonna 2023 saaneiden järjestöjen kaikki tuotot (miljoonaa euroa) tuottojen lähteen mukaan (vuosiselvitykset 2023).
Tietoa STEA-avustusten käytöstä kululajeittain (vuosiselvitykset 2023)
Henkilöstökulujen suurta osuutta selittää avustuksilla rahoitetun toiminnan painottuminen kohtaamisiin perustuvaan toimintaan. Henkilöstökuluista suurin osuus kohdistuu palkkoihin (75 %). Muita henkilöstökuluja olivat eläkekulut, vapaaehtoiset henkilösivukulut, lomapalkat, lakisääteiset henkilösivukulut, tuntipalkat ja palkkiot.
Toimintakulut jakautuvat muihin toimintakuluihin, ulkopuolisiin palveluihin, eteenpäin siirrettyihin avustuksiin, hankintoihin ja matkakuluihin.
STEA-avustuksilla rahoitetuissa avustuskohteissa työskenteli yhteensä noin 8 499 työntekijää (5 372 henkilötyövuotta). Osa työntekijöistä työskenteli useassa avustuskohteessa osa-aikaisesti. (Vuosiselvitykset 2023.)
Avustuksilla rahoitetun toiminnan tuloksellisuus
Avustuksilla rahoitetun toiminnan tuloksellisuusarviointi kohdistui vuoden 2023 toiminnan osalta STEAssa avustuskohteisiin, joiden tuloksellisuuden seuranta on aikaisempien arviointien perusteella koettu tarpeelliseksi tai joista STEA tarvitsi muuten lisätietoa. Tällaisia avustuskohteita olivat esimerkiksi aiemmin heikon tuloksellisuusarvion saaneet avustuskohteet ja avustuskohteet, joille myönnetty avustus oli euromääräisesti suuri. Tuloksellisuusarvio tehtiin STEAssa 517 avustuskohteen tuloksellisuusraportista. Tämän lisäksi STEAssa arvioitiin 21 yleis- ja jäsenjärjestöavustuskohdetta, mutta näitä raportteja ei pisteytetty, eikä niistä annettu kokonaisarviota.
Avustusta saavat järjestöt ovat määritelleet avustushakemuksessaan, minkä hyvinvointialueen alueella avustuksella rahoitettua toimintaa tehdään. Näitä avustuskohteita oli vuonna 2024 yhteensä 1177 ja niille on myönnetty avustusta noin 198 miljoonaa euroa. Avustuskohteille myönnetty avustus on jaettu tasan jokaiselle avustuksen hakemuksessa määritellylle toiminta-alueelle, jonka jälkeen summat on laskettu yhteen hyvinvointialueiden mukaan. Laskennassa ei ole otettu huomioon avustuskohteita, joiden toiminta on määritelty valtakunnalliseksi tai joissa toimintaa tehdään ulkomailla. Laskentamenetelmästä johtuen luvut eivät ole tarkkoja.
* Satakunnan alueen kohdalla haettujen avustusten suureen yhteenlaskettuun euromäärään vuonna 2024 vaikutti yksi avustuksen hakija, joka haki avustusta vuodelle 2024 noin 30 miljoonaa euroa. Hakijalle ei myönnetty avustusta.
Avustukset hyvinvointialueittain – suhteutettuna alueen asukasmäärään
Avustusta saavat järjestöt ovat määritelleet avustushakemuksessaan, minkä hyvinvointialueen alueella avustuksella rahoitettua toimintaa tehdään. Näitä avustuskohteita oli vuonna 2024 yhteensä 1177 ja niille on myönnetty avustusta noin 198 miljoonaa euroa. Avustuskohteille myönnetty avustus on jaettu tasan jokaiselle avustuksen hakemuksessa määritellylle toiminta-alueelle, jonka jälkeen summat on laskettu yhteen hyvinvointialueiden mukaan. Laskennassa ei ole otettu huomioon avustuskohteita, joiden toiminta on määritelty valtakunnalliseksi tai joissa toimintaa tehdään ulkomailla. Laskentamenetelmästä johtuen luvut eivät ole tarkkoja.
Tässä taulukossa hyvinvointialueittain jakautunutta avustusta on verrattu hyvinvointialueen väestön määrään.
Avustusten jakautuminen järjestöluokittain
Myönnettyjen avustusten jakautuminen STEAn määrittelemien järjestöluokkien mukaan (euromääräinen jakauma). Järjestöluokkia on yhdistelty taulukkoon suuremmiksi kokonaisuuksiksi. Järjestöluokka määritellään STEAssa järjestön säännöissä määritellyn toiminnan pääkohderyhmän mukaan, mutta järjestön toiminta voi suuntautua myös muihin kohderyhmiin. Esimerkiksi monialajärjestöjen toiminta kohdistuu useiden järjestöluokkien kohderyhmiin ja mielenterveyteen liittyvää apua ja tukea tarjoavat muutkin kuin mielenterveysjärjestöluokkaan kuuluvat toimijat.
Avustusten jakautuminen eri toimintoihin (avustuskohteen päätoimintamuodon mukaan)
STEA luokittelee avustuskohteet avustushakemuksessa kuvatun päätoimintamuodon mukaan seitsemään eri toimintoluokkaan. Järjestöjen perustoiminta -luokka sisältää tyypillisesti järjestöjen hallinto-, viestintä- ja edunvalvontatoimintaa sekä keskusjärjestöillä jäsenjärjestöille suunnattuja palveluja ja koulutusta.
Tämä sivusto käyttää evästeitä. Evästeistä osa on välttämättömiä, osa sivuston toimintaa parantavia, ja osaa käytetään analytiikkatarkoituksiin. Lue lisää Evästekäytännöt-sivulta.
Evästeasetukset
Tämä sivusto käyttää evästeitä. Evästeistä osa on välttämättömiä, osa sivuston toimintaa parantavia, ja osaa käytetään analytiikkatarkoituksiin. Valitse tästä, mitkä evästeet sallit.
Välttämättömiä sivuston teknisen toiminnan kannalta.
Parantavat ja helpottavat sivuston käyttöä.
Keräävät sivuston käytöstä anonyymia tietoa, jota käytetään sivuston ja sen sisältöjen kehittämiseen.