U–Y
Sisällysluettelo
Urakkavaiheen kustannusarvio investointiavustuksesta
Avustuksen saajan tulee toimittaa hankkeen urakkavaiheen kustannusarvio toimitilan peruskorjaushankkeissa ennen urakoinnin eli fyysinen rakentamisen aloittamista. Urakkavaiheen kustannusarvioon tulee liittää hankinnan kilpailuttamisasiakirjat, hankkeen rakennussuunnitelmat ja piirustukset.
Valtionapuviranomainen
Toimivaltainen viranomainen, joka vastaa tietyn ministeriön toimialaan kuuluvista valtionavustuksiin liittyvistä tehtävistä. Sosiaali- ja terveysjärjestöjen avustuskeskus (STEA) on sosiaali- ja terveysministeriön yhteydessä toimiva itsenäinen valtionapuviranomainen.
Valtionavustuksen hakuilmoitus
Viranomaisen asiakirja, jossa valtionapuviranomainen tai muu toimivaltainen toimija antaa tiedot haettavissa olevasta valtionavustuksesta sekä ohjeet valtionavustuksen hakemista varten. STEA julkaisee STEA-avustusten hakuilmoituksen verkkosivuillaan ennen hakuajan alkamista.
Valvonta
Valtionavustustoimintaan kuuluva toiminta, jossa valtionapuviranomainen tai muu toimivaltainen toimija kerää tietoa valtionavustuksen saajan tai muun valtionavustuksen hyväksytyn käyttötarkoituksen toteuttajan toiminnasta ja valvoo, että nämä käyttävät tai ovat käyttäneet valtionavustusta valtionavustuspäätöksen tai valtionavustussopimuksen sekä säädösten mukaisesti. Valtionavustuksen käytön valvonnassa voidaan tarkastella esimerkiksi sitä, ovatko saajan talous ja toiminta valtionavustushakemuksen ja valtionavustuspäätöksen tai valtionavustussopimuksen mukaisia. Valtionavustuksen käytön valvontaa tehdään pääsääntöisesti valtionavustuksella rahoitettavan toiminnan raportoinnin tulosten perusteella. Valvontaan voi myös sisältyä valtionavustuksen saajan talouteen ja toimintaan kohdistuvia valtionavustuksen käytön tarkastuksia.
Vapaaehtoistoiminta
Vapaaehtoistoiminnan avustamisen periaatteena on, että vapaaehtoistoimintaa ei tehdä taloudellista korvausta vastaan eli siitä ei makseta palkkaa.
Velvollisuus takaisinperintään
Sosiaali- ja terveysministeriöllä on velvollisuus avustuksen takaisinperintään, jos avustuksen saaja on käyttänyt valtionavustuksen olennaisesti muuhun tarkoitukseen kuin se on myönnetty, tai avustuksen saaja on antanut STEAlle väärän tai harhaanjohtavan tiedon sellaisesta seikasta, joka on olennaisesti vaikuttanut avustuksen saantiin, määrään tai ehtoihin, tai on salannut sellaisen seikan. Velvoite takaisinperintään syntyy myös, jos avustuksen saaja on olennaisesti rikkonut valtionavustuksen käyttämistä koskevia säännöksiä tai valtionavustuspäätökseen otettuja ehtoja.
Verkkoasiointi
STEAn verkkoasiointi palvelee avustuksen hakijoita ja saajia avustusten hakuun, maksuihin, raportointiin ja muutoksenhakuun sekä muuhun asiointiin liittyen. Verkkoasioinnin osoite on https://asiointi.stea.fi.
Verkkopalvelujen saavutettavuus
Saavutettavuusvaatimusten tarkoituksena on varmistaa, että digitaaliset palvelut ovat kaikkien saavutettavissa toimintakyvystä ja -rajoitteista riippumatta. Laki digitaalisten palvelujen tarjoamisesta (306/2019) koskee myös valtionavustuksilla rahoitettuja digitaalisia palveluja.
Vuosiselvitys
Avustuksen saajan on tehtävä STEAlle selvitys avustuksen käytöstä avustuksen käyttövuotta (selvitysvuotta) seuraavan vuoden toukokuun loppuun mennessä. Verkkoasioinnissa avustuksen saajan vuosiselvitykseen on liitettävä toimintakertomus ja/tai vuosikertomus, virallinen allekirjoitettu tilinpäätös, tase-erittelyt, konsernitilinpäätös sekä konsernin toimintakertomus (jos sellainen laaditaan vapaaehtoisesti tai lain velvoittamana), allekirjoitettu tilintarkastuskertomus (ja/tai toiminnantarkastuskertomus) ja tilintarkastajan (ja/tai toiminnantarkastajan) muistiot.
Vähäinen avustuspäätöksen muutos
Vähäistä avustuspäätöksen muutosta voi hakea, jos avustuksen käytössä on ennakoitavissa avustuspäätöksen käyttötarkoitukseen tai ehtoihin ja rajoituksiin vaikuttavia muutoksia. Haettavalle muutokselle on aina esitettävä erityinen syy. Muutosta ei saa toteuttaa ennen muutoshakemukseen saatua myönteistä päätöstä.
Välittömät kulut
Avustettavan toiminnan välittömömiä kuluja ovat toiminnan kannalta tarpeelliset (esim. henkilöstökulut) ja määrältään kohtuulliset kulut. Kulujen tarpeellisuutta arvioidaan siitä lähtökohdasta, kuinka välttämätön kulu on toiminnan tai hankkeen toteutumisen kannalta.
Yhteistyösopimus
Toiminnan keskeiset yhteistyökumppanit ja yhteistyön luonne sekä yhteistyökumppanien rooli tulee ilmoittaa avustushakemuksessa. Yhteistyösopimukseen tulee kirjata, mitä yhteistyökumppani tekee avustettavassa toiminnassa ja osoittaako yhteistyökumppani toimintaan resursseja, esimerkiksi tiloja tai henkilöstöä. Yhteistyösopimuksen tulee koskea yhteistyötä kyseisessä avustuskohteessa, ei järjestön yleistä yhteistyötä.
Yksilöllinen tuki (tuloksellisuusraportilla)
Yksilöllisen tuen toimintaan kuuluu mm. kasvokkain annettu yksilöllinen tuki, verkko- ja puhelinvälitteisesti tarjottu tuki (chatti-, puhelin ja muu verkossa tapahtuva kohtaaminen) sekä vapaaehtoisen tai ammattilaisen toteuttama neuvonta, ohjaus ja muu tuki.
Yleiskulut
Yleiskulut ovat kuluja, jotka aiheutuvat avustuksen saajan yleishyödyllisestä toiminnasta, eivätkä välittömästi kohdistu mihinkään tiettyyn toimintoon tai hankkeeseen.