T
Sisällysluettelo
Tarkastusoikeus
Valtionavustuslain (688/2001) mukaisesti STEAlla on oikeus suorittaa valtionavustuksen maksamisessa ja käytön valvonnassa tarpeellisia valtionavustuksen saajan talouteen ja toimintaan kohdistuvia tarkastuksia.
Tarkennettu toimintasuunnitelma ja talousarvio
Jos esitetty avustus poikkeaa määrältään olennaisesti haetusta avustuksesta, STEA pyytää verkkoasioinnin kautta hakijalta tarkennetun toimintasuunnitelman ja talousarvion, johon täytetään suunnitellun toiminnan uusi talousarvio ja kuvataan uuden talousarvion toimintaan aiheuttamat muutokset suhteessa alkuperäiseen avustushakemukseen ja sen talousarvioon. Talousarviolla tarkoitetaan arviota tulevista tuloista ja menoista, toisin sanoen budjettia.
Tarve
Avustetun toiminnan tarve tulee määritellä avustushakemuksella. Tarve kuvaa ilmiötä tai ongelmaa, johon STEA-avustetulla toiminnalla halutaan vaikuttaa. Tarpeen kuvaus vastaa kysymykseen: Miksi toimintaa tarvitaan kohderyhmän näkökulmasta suunnitellulla toiminta-alueella?
Tietosuojaseloste
Tietosuojaselosteessa kerrotaan kuinka henkilötietoja käsitellään ja mihin niitä käytetään. Tietosuojaseloste löytyy STEAn verkkoasioinnista.
Tietotekniikka- ja käyttöomaisuushankinta
Investointiavustuksella katettavien tietotekniikka- ja käyttöomaisuushankintojen tulee liittyä kiinteästi hakijan muuhun STEA-avustuksella rahoitettuun toimintaan. Toimintaa tukevien hankintojen tulee perustua tarpeeseen ja olla kustannustasoltaan kohtuullisia. Hankinnan hinta-arvioita tulee kartoittaa jo ennen avustushakemuksen lähettämistä STEAlle. Käyttöomaisuudella tarkoitetaan pitkäaikaiskäyttöön tarkoitettua omaisuutta, kuten esim. koneita, rakennuksia yms.
Tilintarkastaja
Yhteisön hallintoelimen valitsema luottamushenkilö, joka suorittaa tilintarkastuksen.
Tilintarkastajan raportti (AUP-raportti)
Jos STEA-avustusta on käytetty yksittäiseen avustuskohteeseen tilikauden aikana vähintään 200 000 euroa, on avustuksen saajan lisäksi toimitettava kyseisestä avustuskohteesta tilintarkastajan raportti (AUP-raportti) avustusten käytöstä tilikauden aikana.
Tilintarkastus
Avustuksen saajan on järjestettävä tilintarkastus tilintarkastuslaissa säädetyllä tavalla, ellei tilintarkastuksen järjestämisestä säädetä muussa laissa erikseen.
Toimija
STEAlta avustusta saava taho, esim. järjestö, säätiö tai muu näihin rinnastettava toimija.
Toimintakulut
Toimintakuluissa arvioidaan avustettavasta toiminnasta aiheutuvat välittömät kulut ulkopuolisista palveluista, hankinnoista, matkakuluista ja muista kuluista, esimerkiksi toimintaa varten otettavista vakuutuksista.
Toimitilakulut
Jos avustuksella rahoitettua toimintaa tehdään avustuksen saajan omistamissa tiloissa, toimitilakuluksi hyväksytään osakehuoneistosta vain tiloista maksettava hoitovastike. Jos edellä mainittu hoitovastike ei sisällä toimitilan käytöstä syntyviä vesi- ja sähkömaksuja, voidaan ne ilmoittaa myös osana toimitilakuluja.
Toimitilojen hankinta
Toimitilojen hankintaan ja peruskorjaamiseen myönnettävällä avustuksella voidaan kattaa enintään 70 % peruskorjaushankkeen avustettavaksi hyväksytyistä kustannuksista. Haettaessa avustusta toimitilojen peruskorjaukseen tulee korjattavien toimitilojen olla avustuksen saajan omistuksessa.
Toimitilojen peruskorjaaminen
Rakennuksen korjaaminen uuden veroiseksi.
Tukiasunto
Erityisryhmille tarkoitettu asunto, jonka hankinta ja/tai kunnossapito rahoitetaan osittain STEA-avustuksella.
Tukiasuntojen hankinta erityisryhmille
Erityisryhmien tukiasuntojen hankintaan myönnettävällä avustuksella voidaan kattaa enintään 50 % avustettavaksi hyväksytyistä kustannuksista. Tukiasuntojen tarve tulee perustella hakemuksessa erityisryhmiin kuuluvien henkilöiden terveyden
ja sosiaalisen hyvinvoinnin näkökulmasta.
Tuloksellisuusraportti
Yleisavustuksen, kohdennetun toiminta-avustuksen ja hankeavustuksen toiminnasta tulee tehdä tuloksellisuusraportti. Se tehdään avustuksen saajan jokaisesta avustuskohteesta erikseen (pl. Paikka Auki -kohteet ja investointiavustukset). STEA toimittaa tuloksellisuusraporttitehtävät verkkoasiointiin niille avustuksen saajille, joita raportointi koskee. Tuloksellisuusraportti tulee lähettää STEAlle verkkoasioinnissa maaliskuussa. Raportin tarkempi palautuspäivämäärä julkaistaan vuosittain STEAn verkkosivuilla. Tuloksellisuusraportissa kuvataan, miten avustushakemuksessa esitetyt asiat ovat toteutuneet ja mitä tuloksia avustuskohteella on saatu aikaiseksi.
Työajan käytön seuranta
Avustuksella katettavaksi esitettävien henkilöstökustannusten on perustuttava todelliseen työskentelyyn avustetussa toiminnassa. Jos avustettuun toimintaan palkattu työntekijä työskentelee myös muissa toiminnoissa tai avustuskohteissa, tulee työajan käyttö todentaa pitämällä työtehtävien suorittamisesta seurantaa.