M–S
Sisällysluettelo
Maksupyyntö
Avustuksen saajan verkkoasioinnissa tekemä hakemus, jolla tämä pyytää jokaista erää erikseen maksuun ja vahvistaa samalla avustetulle toiminnalle jo syntyneet kulut.
Maksusuunnitelma
Avustuksen saajan verkkoasioinnissa tekemä maksuaikataulu, jonka mukaan STEA maksaa avustukset. Yhdellä maksusuunnitelmalla suunnitellaan kerralla saman kohteen nostamattomien avustusten maksuajankohdat.
Muut toimintamuodot (tuloksellisuusraportilla)
Muut toimintamuodot voi vaihdella suuresti avustuskohdekohtaisesti, mutta tyypillisesti nämä toiminnot ovat esim. erilaisia viestintätoimintoja ja verkostoitumistilaisuuksia sekä erilaisten materiaalien tuottamista.
Muutoksen hakeminen (avustuspäätös, vähäinen muutos)
Sosiaali- ja terveysjärjestöjen avustuskeskus voi avustuksen saajan hakemuksesta erityisestä
syystä tehdä avustuspäätökseen vähäisiä ja teknisluonteisia muutoksia. Vähäistä avustuspäätöksen muutosta voi hakea, jos avustuksen käytössä on ennakoitavissa avustuspäätöksen käyttötarkoitukseen tai ehtoihin ja rajoituksiin vaikuttavia muutoksia. Haettavalle muutokselle on aina esitettävä erityinen syy. Muutosta ei saa toteuttaa ennen muutoshakemukseen saatua myönteistä päätöstä.
Nimenkirjoitusoikeus
Yhdistyksen nimenkirjoittaja on henkilö, jolla on oikeus edustaa yhdistystä.
Olosuhdemuutokset (investointiavustukseen liittyvät olosuhdemuutokset)
Investointiavustusta saa käyttää ainoastaan avustuspäätöksen mukaiseen tarkoitukseen. Olosuhteiden muutoksesta tulee aina olla etukäteen yhteydessä STEAn, sillä muutos voi vaatia muutoshakemuksen tekemistä.
Omarahoitusosuus
Avustuksen saajan omista varoistaan kattama osuus avustuksella rahoitetusta toiminnasta.
Osarahoitusosuus
STEA-avustuksen osuus kokonaisrahoituksesta hankkeissa ja toiminnoissa, joilla on jokin muu päärahoittaja (esimerkiksi ESR- tai AMIF-rahoitteiset hankkeet).
Peruskäyttäjä (verkkoasioinnnin peruskäyttäjä)
Peurskäyttäjä saa täyttää ja katsella hakemus- ja raportointilomakkeita, vastata STEAn lähettämiin lisätietopyyntöihin ja selvityspyyntöihin, vastaanottaa kaikki STEAn lähettämät viestit: lisätietopyynnöt, selvityspyynnöt, ilmoitukset, avustusehdotuksen ja -päätöksen, jne.
Pääkäyttäjä (pääkäyttäjä verkkoasioinnissa)
Pääkäyttäjä saa täyttää ja katsella hakemus- ja raportointilomakkeita, vastata STEAn lähettämiin lisätietopyyntöihin ja selvityspyyntöihin, vastaanottaa kaikki STEAn lähettämät viestit: lisätietopyynnöt, selvityspyynnöt, ilmoitukset, avustusehdotuksen ja -päätöksen, jne. sekä hyväksyy, poistaa ja kutsuu verkkoasiointiin peruskäyttäjiä.
Pääkäyttäjä, jolla on nimenkirjoitusoikeus TAI nimenkirjoitusoikeudellinen henkilö (verkkoasioinnissa)
Nimenkirjoitusoikeudellinen henkilö saa täyttää ja katsella hakemus- ja raportointilomakkeita (myös palkkatiedo- ja talousarvio-osiota), vastata STEAn lähettämiin lisätietopyyntöihin ja selvityspyyntöihin, vastaanottaa kaikki STEAn lähettämät viestit: lisätietopyynnöt, selvityspyynnöt, ilmoitukset, avustusehdotuksen ja -päätöksen, jne. sekä hyväksyy, poistaa ja kutsuu verkkoasiointiin peruskäyttäjiä. Voi myös lähettää STEAlle hakemuksia, raportteja, maksusuunnitelmia ja -pyyntöjä sekä muutoshakemuksia ja vastata kaikkiin STEAn lähettämiin lisätieto- ja selvityspyyntöihin.
Selvityskäynti
Tarvittaessa STEA voi tehdä myös selvityskäyntejä, joiden tavoitteena on tarkastaa tai varmistaa avustuksen saajaan tai avustettavaan toimintaan liittyviä yksityiskohtia nopeallakin aikataululla.
Selvityspyyntö
Viranomaisen asiakirja, jossa viranomainen tai muu toimivaltainen toimija pyytää asianosaiselta tai toiselta viranomaiselta selvitystä yksilöidyistä seikoista hallintoasian ratkaisemiseksi. Esimerkiksi avustushakemuksen käsittelyvaiheessa voi STEAn yhteyshenkilö tarvittaessa pyytää hakijalta hakemusta koskevia lisätietoja verkkoasiointiin lähetettävällä selvityspyynnöllä.
Seuranta
Toiminta, jossa kerätään ja järjestetään kohteen tilan kehittymistä kuvaavaa tietoa. Seurannassa kerättyä tietoa voidaan hyödyntää muun muassa hankkeen edistymisen arviointiin tai valtionavustuksen käytön valvontaan. Seurantaan kuuluva tiedonkeruu voidaan toteuttaa esimerkiksi aktiivisena, passiivisena tai automaattisena tiedonkeruuna. Aktiivisessa tiedonkeruussa seurannasta vastaava taho tuottaa tiedon itse. Passiivisessa tiedonkeruussa seurannasta vastaava taho vastaanottaa tiedon muualta. Automaattisessa tiedonkeruussa esimerkiksi mittalaite tuottaa ja tallentaa säännöllisin väliajoin kohteen tilaa koskevan mittaustiedon. Valtionapuviranomainen toteuttaa seurantaan kuuluvaa tiedonkeruuta esimerkiksi valtionavustuksella rahoitettavan toiminnan raportoinnilla, jolloin valtionavustuksen saaja velvoitetaan raportoimaan muun muassa toiminnan etenemisestä ja sen aiheuttamista kustannuksista.
Suunniteltu käyttötarkoitus
Valtionavustuksen hakijan suunnittelema ja määrittelemä tiivis ja selkeä kuvaus toiminnan tavoitteista, toiminnalla tavoiteltavista kohderyhmistä ja toimintamuodoista, joiden toteuttamiseen hakee avustusta.
Säästynyt avustus
Avustuskohteen jatkohakemuksessa avustuksen hakijan tulee ilmoittaa arvio säästyvästä avustuksesta. Säästyneellä avustuksella tarkoitetaan sitä osuutta myönnetystä avustuksesta, jota ei käytetä avustuksen myöntövuonna, vaan joka jää käytettäväksi seuraavana vuonna.