I–K
Sisällysluettelo
Investointiavustus
Erityisavustus, joka voidaan myöntää valtionavustuksen hakijan hallintaan ja vastuulle jäävien aineellisten tai aineettomien hyödykkeiden hankintaan tai tuottamiseen. STEA myöntää investointiavustuksia erityisryhmien tukiasuntojen hankintaan olemassa olevasta asuntokannasta, tietotekniikka- ja käyttöomaisuushankintoihin sekä avustuksen saajan toimitilojen peruskorjaamiseen tai hankintaan (B-avustus).
Jatkoavustuksen hakeminen
Myönnetylle avustukselle, jonka käyttöaika on päättymässä, voi hakea jatkoavustusta verkkoasioinnissa jatkoavustusten hakuaikana elo-syyskuussa.
Järjestöjen perustoiminta (tuloksellisuusraportilla)
Järjestöjen perustoimintaa voi olla esim. viestintä, hallintoon liittyvä sisältö (esim. henkilöstö- ja yhdistyshallinto), erilaiset edunvalvontaan ja vaikuttamistoimintaan liittyvät yksilö- ja verkostotapaamiset sekä koulutus-, ryhmä- neuvonta- ja ohjaustoiminta.
Järjestöjen yhteishanke
Yhteisiä hankkeita voidaan toteuttaa ainakin kolmella eri tavalla:
- Järjestö hakee avustuksen ja vastaa avustuksen käytöstä ja raportoinnista yksin. Toiminnassa on mukana kumppaneita, jotka antavat oman panoksensa yhteistyöhön ilman erillistä korvausta.
- Kahdella tai useammalla järjestöllä on rinnakkaisia erillisiä hankkeita, joilla on yhteinen päämäärä, mutta erilliset tavoitteet ja erilliset avustukset.
- Kahdella tai useammalla järjestöllä on hanke, jossa on yhteinen päämäärä ja tavoitteet, ja johon haetaan yhtä avustusta yhdessä käytettäväksi.
Jäsenjärjestöavustus
Keskusjärjestöllä on mahdollisuus hakea STEAlta jäsenjärjestöavustusta, jota keskusjärjestö voi myöntää edelleen oikeuskelpoisten, yleishyödyllisten, terveyttä ja sosiaalista hyvinvointia edistävien jäsenjärjestöjensä käyttöön.
Kansalaisjärjestö
Yhteiskunnallista, yleissivistävää tai harrastuspohjaista toimintaa harjoittava vapaa kansalaisten järjestö.
Kerätty tieto
Tieto, joka on kerätty hyödyntämällä erilaisia tiedonkeruun menetelmiä.
Kilpailuvaikutus
STEA-avustuksilla ei saa aiheuttaa muita kuin vähäisiä kilpailua ja markkinoiden toimintaa vääristäviä vaikutuksia Euroopan talousalueeseen kuuluvassa valtiossa. STEA arvioi haettavan avustuksen kilpailuvaikutuksia avustuksen saajan hakemuksessa ilmoittamien tietojen sekä toimintaympäristöstä saatujen tietojen perusteella.
Kilpailuvaikutusten arviointi
Kilpailuvaikutusten arviointi on tapauskohtaista, ja siinä huomioidaan avustetun toiminnan laajuus sekä alueelliset erot. Jos avustuksella järjestetty toiminta on täysin paikallista, eli se tavoittaa vain alueellisesti rajatun kohderyhmän, voi toiminnan järjestäminen eri paikkakunnilla aiheuttaa erilaisia kilpailuvaikutuksia. Kilpailuvaikutukset riippuvat siitä, minkälaista kysyntää ja tarjontaa tarjottaville palveluille on olemassa alueella.
Kirjanpito
Avustuksen saajan on järjestettävä kirjanpito kirjanpitolaissa säädetyllä tavalla siten, että avustuksen käyttöä voidaan kirjanpidosta luotettavasti seurata.
Kohderyhmä
Kohderyhmä on rajattu joukko ihmisiä, joihin STEA -avustuksella rahoitettu toiminta kohdistuu. Kohderyhmällä tarkoitetaan niitä ihmisiä, joiden terveyttä ja hyvinvointia toiminnalla edistetään.
Kohtaaminen
Reaaliajassa tapahtuva toiminnan kohteena olevien henkilöiden tapaaminen, jolla edistetään asetettujen tavoitteiden saavuttamista. Esimerkiksi ryhmätoiminnalla voidaan kohdata toiminnan kohteena olevia henkilöitä.
Kohtaamiskerta
Tuloksellisuusraportilla raportoidaan toiminnassa kohtaamiskerroista. Kohtaamiseksi lasketaan kohderyhmän tapaamiset kasvokkain, puhelimitse tai chatin kautta.
Kasvokkain tapaaminen voi tapahtua joko fyysisesti paikan päällä tai videokuvan välityksellä verkon kautta. Chatilla tarkoitetaan kaikkea reaaliaikaista keskustelua verkon kautta. Keskustelua voidaan käydä joko verkkosivujen tai pikaviestinohjelman kautta. Tuloksellisuusraportilla kohtaamiskertoina ei raportoida verkkopalvelujen kautta tavoitettuja määriä, uutiskirjeiden vastaanottajamääriä, painotuotteiden levikkimäärää tai muita vastaavia tunnuslukuja.
Kohtuullistaminen
Sosiaali- ja terveysministeriö (STM) voi päättää, että osa palautettavasta tai takaisin perittävästä määrästä, sille laskettavasta korosta tai viivästyskorosta jätetään perimättä, jos täysimääräinen palauttaminen tai takaisinperintä on kohtuuton. Erityisen painavasta syystä STM voi päättää, että palautettava tai takaisin perittävä määrä, sille laskettava korko tai viivästyskorko jätetään kokonaan perimättä.
Kokonaisharkinta
Avustuksen myöntämisessä huomioitavien eri tekijöiden yhteisvaikutuksen perusteella tehtävä harkinta.
Kustannuspaikka (erillinen kustannuspaikka)
Avustuksen käytön luotettava seuranta edellyttää, että kunkin avustuskohteen kustannusten ja tuottojen kirjaamiseksi perustetaan kirjanpitoon muista toiminnoista erillinen kustannuspaikka.
Käyttäjärooli
Verkkoasiointia käyttöönotettaessa tulee organisaation määritellä ne henkilöt, jotka organisaatiossa käyttävät verkkoasiointia. Verkkoasioinnin käyttäjäroolit ovat: peruskäyttäjä, pääkäyttäjä ja nimenkirjoitusoikeudellinen pääkäyttäjä.
Käyttöajan pidennyshakemus
Käyttöajan pidennyshakemuksessa avustuksen saajan on selvittävä, miksi toimintaa ei ole voitu toteuttaa suunnitellussa aikataulussa. Erityisenä syynä avustuksen käyttöajan pidentämiselle voidaan pitää esimerkiksi sellaisia erityisiä seikkoja, joihin avustuksen saaja ei ole voinut itse vaikuttaa. Pidennystä tulee hakea avustuksen käyttöaikana. Jo vanhentuneelle avustukselle ei voi enää hakea pidennystä.
Käyttörajoitusaika
Avustuksella hankitun omaisuuden käyttörajoitusaika on määritelty avustuspäätöksessä.