A
Sisällysluettelo
Arviointi
Toiminta, jossa tuotetaan laadullinen tulkinta kohteesta. Arviointia voidaan tehdä toiminnan eri vaiheissa, joko ennen toiminnan toteuttamista, sen toteuttamisen aikana tai sen päätteeksi. Arviointi voi kohdistua esimerkiksi valtionavustushakemuksen valtionavustuskelpoisuuden edellytyksiin. Arviointi voi kohdistua myös toiminnan päättymisen jälkeisiin vaikutuksiin. Valtionavustustoiminnan yhteydessä arviointia tekevät valtionavustuksen myöntäjä ja valtionavustuksen saaja sekä ulkopuoliset tahot. Seuranta tarkoittaa eri asiaa kuin arviointi, eikä seuranta-sanaa pidä siksi käyttää arvioinnin merkityksessä. Seurannassa kerättyä tietoa voidaan hyödyntää arvioinnissa. Arviointi-sana on monimerkitykseinen. Arviointi-termiä suositetaan käytettäväksi tässä määritellyssä, toiminnan luonnetta kuvaavassa merkityksessä. Kuvattaessa toiminnan toteuttamista, suositetaan täsmällisiä käsitteitä ja termejä arviointiprosessi tai arviointitarkastelu.
Asiakasvalinta
Avustuksella tuettava toiminta ei voi olla jäsenetu tai muu sisäpiirin etuisuus, vaan kaikilla avustettavan toiminnan ehdot täyttävillä on oltava yhdenvertainen mahdollisuus päästä tuetun toiminnan piiriin. Asiakasvalintaa varten on etukäteen määriteltävä kriteerit, joilla valinta tehdään.
Automaattimaksu (neljässä erässä)
Avustuksen maksutapa voi olla automaattimaksu, jolloin avustus maksetaan avustuksen saajalle automaattisesti neljässä erässä neljännesvuosittain.
Avustuksen maksaminen
Valtionavustustoimintaan kuuluva toiminta, jossa tehtävään valtuutettu toimija huolehtii siitä, että valtionavustus tulee valtionavustuksen saajan käyttöön. Valtionavustus voidaan määrittää maksettavaksi yhtenä tai useampana eränä. STEA-avustusten maksutapa on ilmoitettu avustuspäätöksessä.
Avustuksen palauttaminen
Avustuksen saajan tulee viipymättä palauttaa virheellisesti, liikaa tai ilmeisen perusteettomasti saamansa valtionavustus tai sen osa. Avustus tai sen osa tulee palauttaa myös, jos sitä ei voida käyttää avustuspäätöksessä edellytetyllä tavalla.
Avustuksen takaisinperintä (harkinnanvarainen avustuksen takaisinperintä)
Jos avustuksen saaja on käyttänyt avustuksen muuhun kuin avustuspäätöksen mukaiseen tarkoitukseen tai ei ole noudattanut valtionavustuspäätöksen ehtoja ja rajoituksia voi sosiaali- ja terveysministeriö STEAn esityksestä päätöksellään määrätä avustuksen maksamisen lopetettavaksi sekä jo maksetun avustuksen tai sen osan takaisin perittäväksi.
Avustus
Harkinnanvarainen julkinen rahoitus, joka myönnetään valtion talousarvioon otetusta määrärahasta tai talousarvion ulkopuolella olevan valtion rahaston varoista muulle kuin valtion virastolle tai laitokselle ilman välitöntä vastiketta. STEA-avustuksia voidaan myöntää oikeuskelpoisille, rekisteröidyille yleishyödyllisille yhteisöille ja säätiöille terveyden ja sosiaalisen hyvinvoinnin edistämiseen.
Avustusehdotus
STEA valmistelee määräaikaan saapuneiden avustushakemusten pohjalta sosiaali- ja terveysministeriölle avustusehdotuksen. Avustusehdotus julkaistaan joulukuussa sivulla avustukset.stea.fi. Kaikille avustusta hakeneille lähetetään myös oma hakemuskohtainen avustusehdotus verkkoasiointiin. Avustusehdotus ei sido avustuksen saajaa tai sosiaali- ja terveysministeriötä.
Avustushakemus
STEAn verkkoasioinnissa täytettävä hakemus, jolla valtionavustuksen hakija pyytää valtionavustusta tiettyyn käyttötarkoitukseen. Avustushakemuksessa tulee kuvata suunniteltu toiminta, sen tavoitteet ja talousarvio koko hankkeen tai toiminnan keston ajalta.
Avustuskelpoisuus
STEA-avustusten osalta tekijät tai ominaisuudet joiden mukaan valtionavustuksen myöntämisen edellytykset täyttyvät.
Avustuskokonaisuus
STEAn määrittelemät avustuskokonaisuudet, joiden mukaan avustusmäärärahat jaetaan vuosittain:
1. Järjestöjen toimintaedellytysten vahvistaminen
2. Terveyden edistäminen sekä työ- ja toimintakyvyn vahvistaminen
3. Osallisuuden, toimijuuden ja arjenhallinnan tukeminen
4. Kriisiauttaminen ja arjen turvallisuuden edistäminen
Avustuslajikohtaiset yleisehdot ja rajoitukset
STEA on laatinut kullekin avustuslajille avustuksen käyttöä koskevat avustuslajikohtaiset yleisehdot ja rajoitukset. Yleisehdot ja rajoitukset ovat osa avustuspäätöstä ja ne ohjaavat ja rajaavat sitä, mihin avustusta saa käyttää.
Avustuspäätös
Sosiaali- ja terveysministeriö päättää myönnettävistä avustuksista. Avustuspäätös on hallinnollinen päätös, joka toimitetaan avustusta hakeneille verkkoasiointiin tammi-helmikuussa. Avustuspäätös on avustuksen saajan tärkein dokumentti. Se sisältää tiedot siitä onko avustusta myönnetty, mihin käyttötarkoitukseen avustus on myönnetty, avustuksen euromäärän, avustuksen maksutavan, päätöksen perustelut sekä avustuksen käytön ehdot ja rajoitukset.
Avustuspäätöstä koskevat muutokset
STEA voi avustuksen saajan hakemuksesta erityisestä syystä tehdä avustuspäätökseen vähäisiä ja teknisluonteisia muutoksia, pidentää avustuksen käyttöaikaa, sekä siirtää avustuksen toiselle avustuskelpoiselle yhteisölle tai säätiölle.
Avustustoiminta
Valtionapuviranomaisen järjestämä toiminta, jonka tavoitteena on valtionavustusten avulla saavuttaa sellaisia päämääriä, jotka vastaavat yhteiskunnallisiin tarpeisiin.