Sosiaali- ja terveysjärjestöjen STEA-avustusten rahoitusmallin uudistus 2020–2026
Sosiaali- ja terveysministeriön myöntämien STEA-avustusten rahoitusmallia uudistetaan. Aiemmin rahapelitoiminnan tuotoilla rahoitetut avustukset siirretään valtion yleiskatteelliseen budjettirahoitukseen vuoden 2024 alusta alkaen.
Alla lisätietoa uudistustyön eri vaiheista.
Esiselvitykset 2020–2022
Rahapelihaittojen ehkäisemiseksi ja vähentämiseksi on viime vuosina tehty vastuullisuustoimenpiteitä, joiden odotetaan vaikuttavan myös rahapelitoiminnan tuottoihin. Ongelmapelaamisen vähentyessä myös rahapelituottojen ennakoidaan laskevan tulevina vuosina. Vuonna 2020 ja 2021 rahapelitoiminnan tuottoihin vaikutti merkittävästi myös koronatilanne, ja siihen liittyvät rajoitukset, kuten pelikoneiden ja pelisalien sulkeminen. On arvioitu, että toimenpiteiden seurauksena valtiolle tuloutetut vuosittaiset rahapelituotot ovat vähentyneet noin 300 miljoonalla eurolla.
Pelitoiminnan tuottoja onkin viimeisen kolmen vuoden aikana kompensoitu valtion muista tuotoista, jotta rahapelituotoista jaettavien avustusten määrä ei kohtuuttomasti vähenisi.
Kilpailu- ja kuluttajavirasto (KKV) julkaisi vuonna 2021 raportin, jossa tarkasteltiin suomalaista rahapelaamista osana kansantaloutta hyötyjen ja haittojen vertailun näkökulmasta. Julkaistujen selvitysten mukaan yksinoikeuteen perustuva rahapelijärjestelmä edellyttää, että rahapeleistä aiheutuvia haittoja olisi pitänyt ehkäistä ja vähentää entistä tavoitteellisemmin. KKV:n näkemyksen mukaan Veikkauksen tuotot tulisi siirtää valtion budjettiin.
Koska rahapelitoiminnan tuottojen tulevaan tasoon liittyy paljon epävarmuustekijöitä, perustettiin vuoden 2020 lopulla työryhmä pohtimaan Veikkauksen edunsaajille vaihtoehtoisia rahoitusmalleja. Helmikuussa 2021 valmistui Erkki Liikasen johtaman työryhmän raportti Suomalainen rahapelijärjestelmä muutoksessa – tulevaisuuden vaihtoehtoja.
Liikasen työryhmä asetti uudistuksen ensisijaiseksi vaihtoehdoksi kokonaisuudistuksen, jossa rahapelituotot ohjataan valtion yleiskatteellisiksi tuloiksi ja nykyiset edunsaajat siirretään budjetin kehysmenettelyn piiriin.
Työryhmän esityksen valmistuttua asetti valtioneuvosto pääministerin esityksestä määräaikaisen hankkeen, jonka tehtävänä oli jatkaa työryhmän työtä. Uuden rahoitusmallin tavoitteeksi asetettiin, että sen tulee taata rahapelien tuotolla toimineille edunsaajille ennustettava ja riittävä rahoitus.
Valtiosihteeri Haapajärven vetämän valtiosihteereistä koostuvan hankeryhmän ja sen yhteyteen muodostetun parlamentaarisen seurantaryhmän yhteisymmärrysmuistio julkaistiin helmikuussa 2022. Yhteisymmärrysmuistioon kirjattiin pääperiaatteet rahapelituotoilla rahoitettavien yleishyödyllisten toimintojen uudesta rahoitusmallista ja rahoitustasosta siirtymäkaudella.
Sosiaali- ja terveysjärjestöjen rahoituslain valmistelu 2022
Haapajärven hankeryhmän esityksen mukaisen rahoitusmalliuudistuksen toteuttaminen edellyttää arpajaislain muuttamista. Uusi rahoitusmalli tarkoittaa käytännössä puhdasta yleiskatteellista mallia, jossa ei olisi säädösperusteisia määrärahan jakosuhteita eikä yksilöityjä käyttötarkoitusmäärityksiä.
Arpajaislaista siirretään sosiaali- ja terveysministeriön sektoripuitelakiin nykyistä Sosiaali- ja terveysjärjestöjen avustuskeskusta koskeva sääntely sekä säännökset sosiaali- ja terveysjärjestöjen avustusasioiden neuvottelukunnasta. Hallituksen esitys uudeksi sosiaali- ja terveysjärjestöjen rahoituslaiksi valmisteltiin kiireellisenä siten, että se voitiin esitellä jo syksyllä 2022 osana rahoitusmallin kokonaisuudistusta. Lakiesitys oli lausuntokierroksella loppukeväästä 2022 ja se annettiin eduskunnalle marraskuussa 2022. Laki vahvistettiin maaliskuussa ja se tulee voimaan 1.1.2024
Lisäksi toteutettiin selvitys mahdollisesta valtioneuvoston yhteisestä järjestöjen avustuskeskuksesta ja sen toimintaedellytyksistä.
Rahoitusmalliuudistuksen jatkovalmistelussa sisällytetään opetus- ja kulttuuriministeriön, sosiaali- ja terveysministeriön sekä maa- ja metsätalousministeriön toimialoilla olevien sektoreiden puitelainsäädäntöön myös menettely, jolla huomioidaan kustannustason muutokset ja niiden taloudelliset vaikutukset yleishyödyllisten yhteisöjen rahoitukseen. Yleishyödyllisten yhteisöjen avustusrahoitustason kehitystä seuraa helmikuussa 2023 nimitetty parlamentaarinen neuvottelukunta.
Sosiaali- ja terveysjärjestöjen rahoituslakia täydentävän asetuksen valmistelu 2023
Vuonna 2023 käynnistyi asetusvalmistelu, jonka yhteydessä pohditaan tulisiko avustuksilla rahoitetusta toiminnasta säätää nykyistä tarkemmin. Asetusluonnos sosiaali- ja terveysalan yhdistysten ja säätiöiden rahoituksesta valmistui heinäkuussa ja julkaistiin lausuntopalvelu.fi-sivustolla 31.7. Palautetta luonnoksesta oli mahdollista antaa lausuntopalvelussa 15.9. mennessä. Uusi asetus sosiaali- ja terveysalan yhteisöjen ja säätiöiden rahoituksesta vahvistettiin 30.11.2023. Asetus tulee voimaan 1.1.2024.
Vuonna 2023 käynnistyi myös STEAn strategian päivittäminen. Nykyisen strategian päivittäminen on tarpeellista, sillä muuttuneet tuen tarpeet sekä toimintakäytännöt vaikuttavat myös STEAn sekä sen avustuksensaajien toimintaan. Suurimpiä tekijöitä ovat irtautuminen rahapelituotoista sekä koronapandemiasta ja Ukrainan sodasta aiheutuvat muutokset. Näiden lisäksi myös ilmastokriisillä on vaikutusta sosiaali- ja terveysjärjestöjen toimintaympäristöön ja toimintaan.
STEAn strategia valmistuu ja julkaistaan STEAn verkkosivuilla alkuvuodesta 2024.
STEA-avustuksia myönnetään valtion budjetista, yhteys Veikkauksen tuottoihin katkeaa 2024
Hankeryhmän yhteisymmärrysmuistion mukaan valtionavustusrahoituksen taso päätetään poliittisella päätöksellä julkisen talouden suunnitelmaan sisältyvässä valtiontalouden kehyspäätöksessä vuosille 2023 – 2026, eli koko kehyskaudelle. Vuositasolla valtionavustusrahoituksen talousarvioesitykseen esitettävästä määrärahatasosta päätetään budjettikäsittelyssä.
Hallitus päättää myös kolmen ministeriön keskinäisistä osuuksista kehyspäätöksessä, jossa poliittisella päätöksellä allokoidaan rahoitusta kolmelle ministeriölle (OKM, STM, MMM) kohdennettavaksi määritettyihin yleishyödyllisiin yhteiskunnallisiin käyttötarkoituksiin.
Uusi sosiaali- ja terveysjärjestöjen rahoituslaki astuu voimaan 1.1.2024, mutta vuoden 2024 avustuksia myönnetään vielä vuonna pääosin 2023 voimassa olleen lainsäädännön mukaisesti. Uutta lainsäädäntöä sovelletaan vuodelle 2025 myönnettävien avustusten hakemiseen ja käyttöön.
Sosiaali- ja terveysjärjestöjen rahoituslain ja asetuksen tuomat muutokset käytäntöön 2025
Vuoteen 2025 mennessä kaikki uuden lainsäädännön muutokset ovat tulleet voimaan ja STEA-avustuksia myönnetään ja käytetään uuden lainsäädännön mukaisesti.
Sisältö liittyy seuraaviin aihealueisiin: