Mitä STEA tekee?
Sosiaali- ja terveysjärjestöjen avustuskeskus (STEA) on sosiaali- ja terveysministeriön yhteydessä toimiva valtionapuviranomainen. STEA vastaa sosiaali- ja terveysministeriön sosiaali- ja terveysalan järjestöille myönnettävien avustusten hakemuskäsittelystä, avustusehdotuksen valmistelusta ja avustusten maksamisesta. STEA myös valvoo avustusten käyttöä ja arvioi avustuksilla rahoitetun toiminnan tuloksia.
STEAn tehtäviin kuuluvat myös avustusten hakuun, käyttöön ja raportointiin liittyvä neuvonta, ohjaus ja viestintä. STEA vastaa myös avustuksiin liittyvien muutoshakemusten käsittelystä ja valmistelee avustusten takaisinperintöihin liittyvät esitykset sosiaali- ja terveysministeriölle.
STEAssa työskentelee 40 virkahenkilöä (syyskuu 2024). Stealaisten työnantaja on sosiaali- ja terveysministeriö, mutta STEA toimii itsenäisenä viranomaisena ja vastaa siksi itse myös osasta yksikkönsä hallinnollisista tehtävistä, kuten arkistoinnista, tietopyyntöjen ja kansalaiskirjeiden käsittelystä ja avustusten hallintaan käytettävien asiointipalvelujen hallinnoinnista. STEAssa työskentelee myös yksi viestinnän asiantuntija ja yksi lakimies.
STEA käsittelee vuosittain yli 2000 avustushakemusta, joiden pohjalta se valmistelee sosiaali- ja terveysministeriölle avustusehdotuksen vuosittain myönnettävistä avustuksista. Vuosittain avustusta saa noin 800 järjestöä ja säätiötä.
Tutustu myös: Ajankohtaisia kysymyksiä ja vastauksia STEA-avustuksista (marraskuu 2024)
STEA edistää sosiaalista hyvinvointia ja terveyttä kohdistamalla valtionavustukset asiantuntevasti ja vaikuttavasti.
Sisältö liittyy seuraaviin aihealueisiin: