STEA-avustusten rahoitusmallin uudistus etenee
03.10.2022
Toimintaympäristömme muuttuu nyt nopeasti. Kuluvan hallituskauden käynnistyessä tuskin kukaan osasi ennakoida, millaisia muutoksia esimerkiksi järjestöjen avustusjärjestelmään päädyttäisiin tekemään tulevan neljän vuoden aikana.
Uudistustyö on edennyt nopeasti ja osa vaiheista onkin voinut jäädä muiden toimintaympäristön muutosten ja uutisten jalkoihin. On siis aika koota yhteen, miten työssä on tähän mennessä edetty ja mitä on vielä edessä.
Avustukset ”verovaroista” vuodesta 2024 alkaen – taustaa
Kun rahapelitoiminnan tuotot vuonna 2020 koronarajoitusten aikana romahtivat, ja julkinen keskustelu rahapelituottojen käytöstä valtionavustuksiin kävi voimakkaana, perustettiin rahoitusjärjestelmän muutostarpeita selvittämään ns. Liikasen työryhmä. Työryhmän selvitys valmistui alkuvuodesta 2021. Työryhmä esitti rahapelitoiminnan tuotoista jaettavien valtionavustusten vaihtoehdoksi kokonaisuudista, jossa rahapelituotot ohjataan valtion yleiskatteellisiksi tuloiksi ja ns. Veikkauksen edunsaajat siirrettäisiin budjetin kehysmenettelyn piiriin.
Liikasen työryhmää seurasi valtiosihteeri Haapajärven vetämä hanke, jossa rahapelituotoilla tuetuille toimijoille alettiin valmistella korvaavaa rahoitusmallia. Työryhmä päätyi esityksessään samaan, kuin Liikasen ryhmä, ja käynnisti maaliskuussa 2022 vauhdilla myös lainsäädännön uudistukseen liittyvät tehtävät.
Sosiaali- ja terveysministeriö alkoi valmistella lakia sosiaali- ja terveysalan yhdistysten ja säätiöiden rahoituksesta. Ministeriön tavoitteena on antaa hallituksen esitys uudesta laista eduskunnalle jo tämän vuoden marraskuussa.
Mikä muuttuu 2024?
Uusi laki ei näillä näkymin tuo suuria muutoksia STEA- avustuksia hakevien järjestöjen ja säätiöiden arkeen. Uudessa avustuksiamme säätelevässä lakiesityksessä lähdetään siitä, että valtionavustusta voidaan myöntää sosiaali- ja terveysalalla toimiville oikeuskelpoisille yleishyödyllisille yhdistyksille ja säätiöille. Käytännössä tämä kattaa lähes kaikki nykyisinkin avustuksia saavat toimijat, muutamaa osakeyhtiömuotoista avustuksen saajaa lukuun ottamatta.
Avustettava toiminta rajataan uudessa laissa sosiaalisen hyvinvoinnin ja terveyden edistämiseen ja avustettavan toiminnan tulee osaltaan tukea ihmisten yhdenvertaisuutta, tasa-arvoa ja perusoikeuksien toteutumista. Tärkeänä kirjauksena laissa voidaan pitää myös sitä, että yhdistysten ja säätiöiden rahoituksen kokonaistasossa huomioidaan yleisen kustannustason kehitys.
Lakiesityksen mukaan STEAn asema itsenäisenä valtionapuviranomaisena säilyisi ja siten myös STEAn tehtävät pysyisivät ennallaan. Myös nykyiset osallisuusrakenteet säilyvät entisenlaisina, eli sosiaali- ja terveysministeriön asiantuntijaelimenä toimisi myös jatkossa sosiaali- ja terveysjärjestöjen avustusasioiden neuvottelukunta ja sen arviointi- ja avustusjaosto, jotka valtioneuvosto asettaa neljäksi vuodeksi kerrallaan.
Valmistautuminen uuteen jatkuu
Valmisteilla oleva uusi sote-järjestöjen avustuslaki sinällään ei tuo avustuksen saajille tai myöntäjille varmuutta rahoituksen tasosta tulevaisuudessa. Siirtymäajalle vuoteen 2026 saakka rahoituksen tason ennustetaan säilyvän lähellä nykytasoa. On kuitenkin tärkeää suunnata katsetta myös pitemmälle tulevaisuuteen, ja etsiä yhdessä keinoja, joilla järjestöjen rahoituksen ennustettavuus ja vakaus mahdollistaisivat myös pitkäjänteisemmän toiminnan suunnittelun. Ennakoitavuutta tarvitaan sekä järjestöjen että ennen kaikkea järjestöjen toiminnan kohderyhmien näkökulmasta. Ihmisten tulee jatkossakin saada tarvitsemaansa apua ja tukea järjestölähtöisestä auttamistyöstä.
Moni tärkeä asia tulee vaatimaan vielä jatkovalmistelua. Valtionavustustoiminnan kehittämis- ja digitalisointihanke julkaisee loppuvuodesta selvityksensä järjestöjen oman varainhankinnan ja valtionavustusten suhteesta. Tärkeää on yhtenäistää toimintakäytäntöjä ja tehdä ne läpinäkyväksi.
Kun uusi laki sosiaali- ja terveysjärjestöjen avustuksista on käsitelty, käynnistyy lakia täydentävän asetuksen valmistelu, jonka yhteydessä pohditaan, tulisiko avustuksilla rahoitetusta toiminnasta säätää nykyistä tarkemmin. Lisäksi syksyn 2022 aikana käynnistetään selvitys mahdollisesta valtioneuvoston yhteisestä järjestöjen avustuskeskuksesta ja sen toimintaedellytyksistä.
Muutokset heijastuvat monella tavalla myös STEAn toimintaan. Siinä vaiheessa, kun laki sosiaali- ja terveysjärjestöjen avustuksista on hyväksytty, käynnistyy myös STEAn strategian päivittäminen. Nykyisessä strategiassa on monia hyviä elementtejä, mutta päivittämistarpeita ovat synnyttäneet mm. irtautuminen Veikkauksen rahoituksesta, mm. koronan ja Ukrainan sodan aiheuttaneet muuttuneet tuen tarpeet ja muuttuneet toimintakäytännöt, mutta myös muut toimintaympäristöön vaikuttavat isot kysymykset, kuten ilmastokriisi.
Strategian päivittämiseen liittyviä näkemyksiä kartoitamme vuoden 2022 lopulla myös kaikille avustuksen saajille ja hakijoille lähetettävässä sidosryhmäkyselyssämme. Tavoitteenamme on, että uudistettu strategia on käytössämme vuoden 2024 alkaessa.
Hanna Heinonen, johtaja
Sisältö liittyy seuraaviin aihealueisiin: