Hei me valvotaan kyllä!
14.11.2024
STEA-avustusten käytön valvontaan näyttää somekeskustelujen perusteella liittyvän erilaisia huolia. Valvotaanko avustusten käyttöä lainkaan, ja jos, niin miten? On selvästi tullut aika esitellä tarkemmin STEAn valvontatiimin toimintaa.
Viime keväänä hallituksen kehysriihessä päätettiin tulevien vuosien STEA-avustusten leikkauksista. Vuonna 2025 avustuksia myönnetään 79,5 miljoonaa vähemmän kuin tänä vuonna, ja seuraavina vuosina alamäki jatkuu.
Tulevat leikkaukset ja niiden vaikutukset ovat olleet näkyvästi esillä eri medioissa. Avustuksen saajat ovat huolissaan avustuksilla rahoitettavien toimintojen tulevaisuudesta ja nostavat mediaan erilaisia näkökulmia avustusleikkausten arvioiduista yhteiskunnallisista vaikutuksista. Aktiiviseen keskusteluun on sisältynyt etenkin sosiaalisessa mediassa myös kritiikkiä STEAa, avustusjärjestelmää ja jopa yksittäisiä avustuksen saajia kohtaan. Myös STEA-avustusten valvonta on saanut osumia.
Laki antaa raamit
STEAn valvontatehtävä perustuu valtionavustuslain pykälään 15, jonka mukaan valtionapuviranomaisen on huolehdittava valtionavustusten asianmukaisesta ja riittävästä valvonnasta. Avustusten käytön valvonnan on oltava myös tehokasta, ja valvonnasta aiheutuvien kustannusten on oltava järkevässä suhteessa valtionavustukseen liittyviin taloudellisiin riskeihin (HE 63/2001).
STEA-avustusten käytön valvonnalla on pitkät perinteet jo Raha-automaattiyhdistyksen ajoilta ja valvontaa kehitetään jatkuvasti. STEAn systemaattinen ja huolellinen valvonta on herättänyt kateutta muissa ministeriöissä, saanut kehuja VTV:n tarkastuksessa ja olemme siitä myös itse ylpeitä.
STEAssa työskentelee valvontapäällikön alaisuudessa noin 10 henkilön valvontatiimi. Jokainen valvonnan erityisasiantuntija toimii yhteyshenkilönä ja vastuuvalvojana noin sadalle avustuksen saajalle.
Teemme STEAssa sisäisesti tiivistä yhteistyötä parhaan mahdollisen avustusehdotuksen eteen, mutta prosessina valvontatoiminta on eriytetty avustusten valmistelusta ja arvioinnista. Sama henkilö ei voi STEAssa sekä valmistella saman järjestön avustusehdotusta että valvoa näiden avustusten käyttöä.
Valvontaa tehdään monipuolisesti erilaisilla menetelmillä. Työkalupakista löytyvät tarkastus- ja selvityskäyntien lisäksi vuosiselvityskäsittely, maksuvalvonta ja järjestöjen ohjaus- ja neuvonta. Maksupyyntöjen ja -suunnitelmien käsittely ja maksutapojen hallinta ovat osa STEAn ennakoivaa valvontaa. Myös asiantuntevalla ja oikea-aikaisella neuvonnalla ja opastuksella voidaan ennaltaehkäistä virheitä, ongelmia ja väärinkäytöksiä.
Kesäisin valvonta käärii hihat ja käsittelee neljän kuukauden aikana kaikki järjestöjen verkkoasiointiin toimittamat vuosiselvitykset.
Tänä vuonna STEAn verkkoasiointiin toimitettiin 861 vuosiselvitystä. Tilinpäätöksen, tilintarkastuskertomuksen, vuosikertomuksen ja tase-erittelyn lisäksi jokaisesta avustuskohteesta lähetetään STEAlle erillinen selvitys. Selvitettäviä avustuskohteita meillä oli tänä vuonna yhteensä 2 384.
Avustuksen saajat saavat STEAlta vuosiselvityspalautteen, jossa neuvomme korjaamaan mahdollisesti havaitsemamme puutteet kirjanpidossa ja/tai hallinnossa. Me STEAssa saamme vuosiselvityksistä avustusvalmistelulle tärkeää tietoa, mm. järjestöjen taloudellisesta tilanteesta ja varallisuudesta.
Valvonnan työn suola on tarkastustoiminta. Laillisuustarkastuksissa voi heittäytyä Sherlockiksi ja uppoutua kirjanpidon, tositteiden, pöytäkirjojen ja sopimusten maailmaan. Laillisuustarkastusten tarkoituksena on selvittää, onko STEA-avustukset käytetty avustuspäätöksen mukaisesti ja onko taloutta ja hallintoa hoidettu asianmukaisesti. Laillisuustarkastuksia teemme vuosittain 40–50. Jokaisesta tarkastuksesta laaditaan tarkastuskertomus, jossa annetaan lausunto avustuksen käytöstä ja tuodaan esille tarkastuksessa havaitut virheet, puutteet ja kehitysehdotukset. Joskus tarkastukset johtavat avustuksen takaisinperintään, mutta usein asiat ovat kunnossa. Tarkastukset ovat jännittäviä tapahtumia niin tarkastajien kuin tarkastettavien mielestä, mutta tarkastus on myös järjestölle mahdollisuus saada STEAn erityisasiantuntija paikan päälle näkemään omin silmin toiminnan ainutlaatuisuus ja tarpeellisuus.
Työtä jolla on tarkoitus
Valtionavustusjärjestelmän perusta on kansalaisten luottamus siihen, että valtionavustukset kohdistetaan asiantuntevasti ja vaikuttavasti, ja että niiden valvonta on riittävää, laadukasta ja huolellista. STEA tavoittelee strategiassaan yhdenmukaisia ja läpinäkyviä toimintatapoja, ja tätä haluamme toteuttaa myös valvonnassa. Lisäksi on tärkeää ottaa huomioon erilaiset avustuksen saajat, pienistä paikallisjärjestöistä suuriin valtakunnallisiin toimijoihin.
Valvontatyö on keskittymistä vaativaa raportin kirjoitusta ja numeroiden pyörittelyä. Itsenäisen työn vastapainoksi on tärkeää, että valvontatiimimme kokoontuu säännöllisesti vaihtamaan ajatuksia ja kokemuksia tehdyistä tarkastuksista ja avustusten saajien yhteydenotoista, jotta tulkinnat, johtopäätökset, neuvot ja ohjeet pysyvät linjakkaina ja yhtenäisinä.
Valtionhallinto tarjoaa virkamiehelle monenlaisia mahdollisuuksia ja yksi niistä on tehtäväkierto. Tehtäväkierron seurauksena olen saanut toimia syyskuun alusta lähtien STEAn valvontapäällikkönä. Lähes 14 vuoden RAY- ja STEA-kokemuksesta huolimatta pöydälle tulleiden asioiden ja tehtävien moninaisuus on päässyt yllättämään. Arvokkainta on kuitenkin päästä kokemaan esihenkilön valta ja vastuu, murheet ja ilonaiheet, virheet ja onnistumiset.
Jos valvonta-asiat kiinnostavat, ole rohkeasti yhteydessä minuun tai muihin valvonnan huippuasiantuntijoihimme!
Maija Herold, valvontapäällikkö
Sisältö liittyy seuraaviin aihealueisiin: