Resultatöversikt 2021
Sjukdomsorganisationer
Sjukdomsorganisationer: STEAs utvärdering av resultat och centrala observationer
Innehåll
Organisationernas verksamhet har inriktats på ett ändamålsenligt sätt och verksamheten har utvärderats stödja uppnåendet av de avsedda resultaten väl eller i nöjaktig grad. Verifieringen av resultaten har dock varit svag eller nöjaktig i de flesta understödsobjekt.
Den insamlade informationen har inte använts för verifiering av de resultat som rapporteras i tillräcklig omfattning och med tillräcklig noggrannhet. Till exempel i rapporterna har det inte angetts hur många respondenters synpunkter som ligger till grund för resultaten. Dessutom rapporteras resultaten på en för allmän nivå, antingen i fråga om målen eller målgrupperna, och då är de rapporterade resultaten beskrivande eller annars okonkreta.
Information om verksamheten har samlats in, men när det gäller att verifiera resultaten ligger tyngdpunkten på observation. Den betydande andelen observationer förklaras av att flera understödsobjekt har rapporterat som observationer till exempel tidningars upplagor och antalet läsare eller besökare/reaktioner på webbplatser och sociala medier.
Dessutom är mängden insamlat information knapphändig, dvs. information har samlats in på ett lyckat sätt endast från en liten del av målgruppen.
Verifieringen av resultaten är på bästa nivå i understödsobjekten där man arbetar i direkt växelverkan med målgrupperna. Till exempel i fråga om gruppverksamhet, rådgivning, kamratstöd och utbildning är verifieringen av resultaten mer lyckad än i andra funktioner.
Verifierade resultat var bland annat:
- resurser hos dem som deltog i verksamheten för att klara sig i vardagen tillsammans med sjukdomen har stärkts och de har fått information om sjukdomen och hur man lever med den
- de som deltagit i verksamheten har lärt sig att acceptera sin sjukdom och leva med sjukdomen samt fått information om var man kan söka hjälp och vilka tjänster som erbjuds dem
- kamratstödet från verksamheten har gjort det lättare att orka bättre i vardagen. I och med kamratstödet har också känslan av att man inte är ensam med sjukdomen stärkts
- närstående till den insjuknade har fått stöd för att leva med en närstående med en sjukdom och för att stödja närståenden. Även de närstående har fått information om sjukdomen och deras ork har förbättrats tack vare det kamratstöd de fått
- stödet för egenvård har hjälpt dem som hör till målgruppen att sköta sin sjukdom bättre och att förstå hur viktig egenvården är
- målgruppen har fått information om hälsofrämjandet i allmänhet. Personerna i målgruppen har ändrat sina levnadsvanor i och med den information och rådgivning de fått
- livskvaliteten bland dem som hör till målgruppen har förbättrats
- yrkesutbildade personer inom hälso- och sjukvården har fått ny information om sjukdomar och vård i samband med dem, samt upplevt att de kan utnyttja den erhållna informationen i klient- och patientarbetet.
Utvärdering: stöder den insamlade informationen om verksamheten påvisande av resultat
Utvärdering: har rapporterade resultaten verifierats med den insamlade informationen?
Datainsamlingsmetoder
Utvärdering: har verksamheten åstadkommit eftersträvade resultat
Utvärdering av resultat av understödsobjektens verksamhet
Centrala observationer och utvecklingsobjekt
I organisationshelhetens tillfälle för samskapande identifierades flera utvecklingsobjekt som hänför sig till verksamhetens resultat. Av dessa har STEA valt ut två viktigaste utvecklingsobjekt med tanke på kontinuiteten i finansieringen av understödsobjekten.
I och med att onlinebaserade funktioner blivit vanligare har det blivit möjligt att nå ett större antal människor på en gång, men samtidigt har det försvårat möjligheterna för vissa organisationer att nå centrala målgrupper. Utvecklingen av verksamhet som ordnas via nätet förutsätter skräddarsydd utbildning för både organisationernas anställda, frivilliga och målgrupper. För att utveckla och utvidga den onlinebaserade verksamheten krävs också att organisationerna har förståelse för och kunnande om lättanvändbarheten. Personlig interaktion och informationsförmedling ska vara tillgänglig och lättläst.
Utvecklingsåtgärder som ska uppföljas:
- Resurserna för den onlinebaserade verksamheten stärks genom att utbildningar och verksamhet som erbjuds på nätet planeras och utvecklas tillsammans med målgrupperna.
- Utbildningar för målgrupper samt planering av genomförandet av verkamheter som erbjuds på nätet tillsammans med målgruppen.
Vid utvärderingen av organisationshelheten i 2025 fästs det med tanke på resultaten särskild uppmärksamhet vid hur organisationerna har utvecklat den onlinebaserade verksamheten efter 2021.
STEA följer årligen upp hur utvärderingsfrågorna förverkligas. Genomförandet av utvärderingsfrågorna följs upp med hjälp av understödsansökningar, utredningar och samskapande.
Den offentliga sektorn känner inte i tillräcklig utsträckning till innehållet i organisationernas arbete eller den nytta som arbetet medfört för yrkesfolk och servicekunder. Som metoder för att utveckla samarbetet sågs ett aktivare deltagande i olika nätverk där den offentliga sektorn är representerad samt en aktiv kontakt med aktörer som är centrala för organisationen. Det ansågs också vara väsentligt att sprida information om organisationernas verksamhet och att kommunicera om den ömsesidiga nytta som uppnås genom samarbetet.
Vid utvärderingen av organisationshelheten i 2025 fästs det med tanke på resultaten särskild uppmärksamhet vid hur organisationernas samarbete med den offentliga sektorn har utvecklats efter 2021.
STEA följer årligen upp hur verksamheten utvecklas, till exempel med hjälp av understödsansökningar, utredningar och samskapande.
Resultatrapporten består av sex olika delar.
Gå tillbaka till Sjukdomsorganisationer – Verksamhet och produkter
Gå till sidan Resultatöversikter 2021
Innehållet handlar om: