Resultatöversikt 2022
Boendeföreningar och organisationernas samorganisationer
Organisationernas samorganisationer och boendeföreningar: STEAs utvärdering av resultat och centrala observationer
Innehåll
Enligt STEAs helhetsbedömningg av understödsobjekten är resultaten för samorganisationernas och boendeföreningarnas verksamhet i huvudsak tillräckliga (i ca 80 % av understödsobjekten) eller goda (i ca 20 % av understödsobjekten). Organisationernas verksamhet har inriktats på ett ändamålsenligt sätt och verksamheten har bedömts stödja uppnåendet av de planerade resultaten i huvudsak i tillräcklig utsträckning eller väl.
Utvärderingen av verksamhetens resultat påverkades i fråga om flera understödsobjekt av bristfällig uppföljning av målen. I en betydande del av understödsobjekten hade målen fastställts på lång sikt och i så stor omfattning att uppnåendet av målen inte kan verifieras på årsnivå.
Vid uppföljningen och utvärderingen av verksamheten har man i organisationerna oftast använt observationer. När uppföljningen av resultaten har gjorts också på annat sätt än genom iakttagelser, har de mätare som använts i huvudsak varit kvantitativa eller aktörens egna indikatorer för tillfredsställelse. I synnerhet de tjänster som erbjuds medlemsorganisationerna har i huvudsak funktionella mål och de har rapporterats närmast med kvantitativa processindikatorer (antal besökare eller deltagare) eller så har man samlat information om tillfredsställelsen.
Bedömning: stöder den insamlade informationen om verksamheten påvisande av resultat
Bedömning: har rapporterade resultat verifierats med den insamlade informationen
Utifrån den rapporterade informationen kan det konstateras att man genom både organisationshus och andra lokaler som erbjuds medlemsorganisationer har möjliggjort livskraftig verksamhet för medlemsorganisationer och/eller lokala föreningar.
Även genom organisationernas stöd- och nätverksarbete har man lyckats stödja den lokala föreningsverksamheten, öka människornas delaktighet, deltagande i medborgarverksamhetenen och öka utbudet av öppna möjligheter att delta. Ofta har det dock inte definierats tillräckligt tydliga resultatkedjor som stöd för verifieringen av förändringen. De processindikatorer som använts för att verifiera verksamhetens resultat stöder uppfattningen att det finns behov av verksamheten och berättar om deltagandets volym, men processindikatorerna kan inte påvisa nyttan av verksamheten i större utsträckning. Rapporterna innehöll endast få verifierande uppgifter för att verifiera nyttan av nätverksbildningen och mätningen av nyttan var delvis svag.
I fråga om OLKA-verksamheten har man i en del av funktionerna lyckats verifiera verksamhetens resultat på ett tillräckligt sätt när det gäller nyttan för klienter/patienter, sjuk- och patientorganisationer, frivilliga och kamratstödspersoner. I många understödsobjekt var dock antalet svar på enkäterna mycket litet i förhållande till de rapporterade sammankomsterna.
Vissa verksamheter i organisationsklassen har direkt eller indirekt berört arbetslösa, ensamma, specialgrupper (bl.a. könsminoriteter), personer som behöver mathjälp, personer som hör till en dubbel minoritet och personer som uträttar ärenden i organisationshus eller – centraler. Dessa har nåtts med verksamheten och de har erbjudits information och hjälp. Hur livet för dem som nås på detta sätt har förbättrats eller förändrats påvisades dock i huvudsak ganska dåligt i rapporterna.
Som resultat av verksamhet riktad till frivilligaktörer fick de frivilliga utbildning, träning och stöd. Deras beredskap att hjälpa olika målgrupper förbättrades. De frivilliga upplevde sig vara en del av en betydelsefull verksamhet och upplevde att deltagandet i verksamheten var givande och gav dem upplevelser av att ha lyckats. Den stöd- och utbildningsverksamhet som riktades till erfarenhetsexperter ökade erfarenhetsexperternas beredskap att bistå olika målgrupper.
Bedömning: har verksamheten åstadkommit eftersträvade resultat
Bedömning av resultaten av understödsobjektens verksamhet
Centrala observationer och utvecklingsobjekt
I resultatrapporterna från de organisationer som ingår i organisationshelheten och vid samutvecklingstillfället hösten 2023 identifierades utvecklingsobjekt som hänför sig till verksamhetens resultat. Två av dem har lyfts fram i denna resultatöversikt.
I flera understödsobjekt som ingår i organisationshelheten är det så kallade indirekta målgrupper som drar nytta av verksamheten, såsom medlemsorganisationer, andra regionala föreningar och människor i regionen. I fråga om dessa målgrupper har det dock förekommit utmaningar i verifieringen av resultaten både på lokal nivå, landskapsnivå och på en mer omfattande nivå.
Till exempel de organisationslokaler som drivs av organisationernas samorganisationer har ofta som mål att erbjuda regelbunden verksamhet till en viss målgrupp, och med hjälp av lokalerna blir det möjligt att målgruppen situation inte försämras ytterligare. Även dessa mål och resultat bör lyftas fram tydligare än för närvarande och målgrupperna borde definieras tydligare i ansökningar och rapporter. Uppföljningen av hur målen uppnås bör också utvecklas på målgruppsnivå.
I flera understödsobjekt hade målgrupperna för verksamheten uppgetts och beskrivits på olika sätt i ansökningarna och resultatrapporterna. Därför var det inte alltid möjligt att utifrån resultatrapporterna bedöma om de planerade målgrupper som beskrivs i ansökningarna hade nåtts.
De olika målgrupperna och responsen från dem blandades ihop i resultatrapporterna både i fråga om målen och verksamhetsområdena. Därför förblev det i rapporterna ofta oklart vilka målgrupper för verksamheten som slutligen drar nytta av vilken verksamhet.
Identifieringen av målgrupperna och olika målgruppers deltagande i planeringen av verksamheten kan också främja utvecklingen av uppföljningen av verksamhetens resultat. Vid utvecklandet av verksamheten är det bra att också beakta olika nätverks och samarbetsparters behov och önskemål samt genomförandet av den kommunikation som stöder verksamheten så att den når målgrupperna i tillräcklig utsträckning i de olika skedena av verksamheten.
Resultatöversikten består av fem olika delar.
Gå tillbaka (Boendeföreningar och organisationernas samorganisationer – Verksamhet och produkter)
Gå till Resultatöversikter 2022 -sidan
Innehållet handlar om: