Resultatöversikt 2022
Organisationer för psykisk hälsa
Organisationer för psykisk hälsa: Verksamhet och produkter
Organisationernas verksamhet har enligt STEAs bedömning nästan utan undantag stött uppnåendet av de förväntade resultaten väl eller åtminstone i tillräcklig utsträckning.
I mängden verksamhet och produkter betonas rådgivning och individuellt stöd. En betydande del av helheten består av hjälp som ges per telefon, och när det gäller stödformerna lyfts kristelefoner fram som det största delområdet. Kriscenterverksamhetens (nio procent av alla understödsobjekt i organisationsklassen) andel av hela organisationsklassens verksamhet och resultat var 23 procent i fråga om rådgivning och individuellt stöd.
Gruppverksamhet är utöver individuellt stöd en viktig verksamhetsform i nästan all verksamhet där man möter människor. I över 80 procent av understödsobjekten rapporterades gruppverksamhet. Kategorin övrig verksamhet omfattar mötesplatsverksamhet, nätverksverksamhet och olika former av informell verksamhet.
I antalet rapporterade sammankomster framhävs sammankomster av kommunikationsfunktionerna som finansierats med allmänt understöd (ca 13 000 sammankomster). I detta antal ingår antalet besökare i organisationernas webbtjänster och reaktioner i sociala medier. Dessa siffror har raderats från sammankomsterna i avsnittet kommunikation i de nedanstående figurerna.
Fördelning av verksamheter och produkter
Antal verksamheter och produkter
Antal sammankomster
Fördelning av sammankomster
Hur har verksamheten stött uppnåendet av resultat
Organisationernas verksamhet har i huvudsak stött uppnåendet av de planerade resultaten väl eller i tillräcklig utsträckning.
Resultatrika verksamhetsformer för rehabiliteringsklienter inom psykisk hälsa och andra som upplever psykiska utmaningar i sådan verksamhet som stärker delaktigheten och funktionsförmågan var:
- mötesplatsverksamhet (i huvudsak vardagar under dagtid, men också kvällstid och veckoslut samt möjligheter till deltagande på distans)
- gruppverksamhet (både ledd av yrkespersoner och genomförd med frivilliga och kamratstödskrafter)
- individuellt stöd i olika former (bland annat diskussionshjälp som stöder möjligheterna att klara sig i vardagen, stöd till arbete och studier, servicehandledande stöd)
- utbildning för kamrathandledare
- erfarenhetsexpertis (utbildning, stöd, arbetshandledning)
- kommunikation och information om den egna verksamheten till intressentgrupper och potentiella målgrupper
I krisarbetet, där människor får hjälp med akuta kriser och livsförändringar samt i andra krävande livssituationer, lyftes bland annat fram följande verksamhetsformer som resultatrika:
- mottagande av kriskunder (även distansverksamhet)
- svar på krissamtal, nätverkskrisarbete och chattjänster riktade till olika målgrupper
- gruppaktiviteter (som kamratgrupper och ledda av yrkesutbildade personer samt som kombinationer av dessa)
- utbildning och stöd för frivilliga
- nätverkande och samarbete med andra aktörer som arbetar med målgruppen
- utbildning för yrkespersoner
Resultarika verksamhetsformer i det förebyggande arbetet samt i arbetet med att producera och sprida information om psykisk hälsa var bland annat:
- tidigt stöd både individuellt och i grupp
- målgruppsorienterat förhållningssätt och mångsidigt innehåll (delaktighet, olika former av rörligt arbete, utnyttjande av sociala medier, spelande)
- produktion av information om psykisk hälsa och överföring av information till olika aktörer för att psykisk hälsa bättre ska beaktas i verksamheten (verksamhetsmiljöer är till exempel högskolegemenskaper eller idrott och motion)
- stärka kunnandet i psykisk hälsa genom kommunikation, utbildning, gemensam utveckling och nätverksarbete hos aktörer som möter olika åldersgrupper (social- och hälsovårdsbranschen, undervisning och studerandevård, arbetsplatser, företagare, föräldrar)
Utvärdering av resultaten av den rapporterade verksamheten och produkterna påverkas i en del understödsobjekt av att den rapporterade informationen är knapp och av att uppgifterna delvis har rapporterats splittrat och att innehållet i verksamheterna och produkterna inte har öppnats tillräckligt i rapporterna. En del av understödsobjekten har rapporterat stora mängder verksamheter och produkter, men deras samband med de mål som uppställts för verksamheten och de resultat som uppnåtts har inte lyfts fram i rapporterna.
Som faktorer som främjat verksamhetens resultat lyftes bland annat fram följande:
- lyckat samarbete med olika aktörer och goda samarbetsnätverk
- arbetsinsats av frivilliga och kamratstödspersoner som deltagit i verksamheten
- att ta med målgrupperna i planeringen och genomförandet av verksamheten
- arbetstagare som förbundit sig till verksamheten
Coronapandemin och begränsningarna i samband med den inverkade på organisationernas verksamhet år 2022. Under undantagsförhållanden var organisationerna tvungna att utöver det vardagliga arbetet kontinuerligt också utföra planeringsarbete. På grund av det ringa antalet deltagare var man tvungen att ställa in bl.a. gruppfunktioner samt utbildning för frivilliga och kamratstödspersoner. Som andra faktorer som försvagat verksamhetens resultat nämndes att organisationens egna personalresurser var knappa, vilket inte alltid möjliggjorde kundorienterad verksamhet och att man inom organisationen var tvungen att minska verksamhetsenheternas öppettider.
På grund av coronapandemin förekom det också mycket sjukfrånvaro bland arbetstagarna och samtidigt personalomsättning, vilket för sin del också påverkade målgruppens deltagande. Att verksamheten under coronatiden blev hybridbaserad (lokal- och distansdeltagande) lämpar sig inte för alla som hör till målgrupperna (brist på digital kompetens eller försiktighet vid att använda olika slags verktyg). Inte heller presentationer av verksamheten i samarbetsparteras lokaler kunde genomföras på grund av coronapandemin.
Verksamhet som finansierades med allmänt understöd
Organisationshelheten omfattar sju allmänna understödsobjekt. Det totala beloppet allmänna understöd som beviljades uppgick år 2022 till cirka 3,9 miljoner euro. Av de allmänna understöden riktades fem till riksomfattande verksamhet (centralorganisationer eller andra riksomfattande organisationer) och två till organisationer som genomför omfattande regional verksamhet. De allmänna understöden har inte poängsatts i resultatutvärderingen, men resultatrapporterna om verksamheten inom de allmänna understöden har beaktats som en del av utvärderingen av organisationsklassens resultat.
Den verksamhet som finansierats med allmänna understöd har gällt organisationens förvaltning, egen personal, medlemsorganisationer, organisationens primära målgrupper, yrkespersoner, beslutsfattare, organisationens frivilliga samt allmänheten. Med de allmänna understöden har man bedrivit intressebevakningsarbete och påverkansarbete för organisationens målgrupp, kommunikation, utbildningar, understött medlemsföreningarnas verksamhet, deltagit i nätverksarbete, gjort strategiarbete samt utarbetat riksdagsvalsmål.
I de resultat som uppnåtts genom de allmänna understöden betonas starkt kommunikationsåtgärder och det numrerärt uppföljningsmaterial. Utöver de kvantitativa resultaten har bland annat följande verksamhetsresultat rapporterats:
- informationen om psykisk hälsa och främjandet av den har stärkts
- teman som gäller psykisk hälsa har beaktats i det samhälleliga beslutsfattandet och beredningen av beslut
De egentliga konsekvenserna för välbefinnandet har rapporterats närmast i de objekt för allmänt understöd där det har ordnats verksamhet där den primära målgruppen möts.
Verksamhet som finansierades med medlemsorganisationsunderstöd
I organisationshelheten ingick tre understöd som riktades till stödjande av medlemsorganisationer och vars sammanlagda understödsbelopp år 2022 var 147 000 euro. Medlemsorganisationsunderstöd beviljades för sammanlagt 103 medlemsföreningars verksamhet.
Medlemsföreningarna har använt medlemsorganisationsunderstöd för kostnader för föreningarnas förvaltning, utveckling av digital verksamhet och kommunikation, grupp- och rekreationsverksamhet, kommunikation samt små anskaffningar av utrustning och annan materielupphandling. Som resultat av understöd som riktats till medlemsorganisationer rapporterades vanligen olika kvantitativa uppgifter, såsom antalet personer som deltagit i verksamhet som finansierats med understöd eller understödens olika användningsändamål (förvaltning, anskaffning av utrustning, verksamhet). Stödjandet av verksamheten med medlemsorganisationsunderstöd kan bedömas främja små organisationers verksamhetsmöjligheter och därigenom deltagandemöjligheterna hos dem som bor i regionen.
STEAs bedömning: Har verksamheten främjat uppnåendet av de eftersträvade resultaten
Resultatöversikten består av fem olika delar.
Gå tillbaka (Organisationer för psykisk hälsa – Nådda Målgrupper)
Innehållet handlar om: