Resultatöversikt 2021
Organisationer för personer med sensorisk funktionsnedsättning
Organisationer för personer med sensorisk funktionsnedsättning: Verksamhet och produkter
Den verksamhet som rapporteras i resultatrapporten har delats in i sex verksamhetsformer: rådgivning och individuellt stöd, gruppverksamhet, utbildning, kommunikation, intressebevakning och påverkansarbete samt övrig verksamhet. När det gäller verksamhetsformer inom organisationer för personer med sensorisk funktionsnedsättning innehåller kategorin ”Övrig verksamhet” kvantitativt mest verksamheter och produkter. Verksamheter som rapporterades i den här kategorin var bland annat antalet gånger som Luetus-publikationen (som är avsedd för synskadade) har använts, sändning av taltidningar som CDr-kopior och antalet gånger som texttelefontjänsten för döva och hörselskadade har använts.
Andra verksamhetsformer som betonades i organisationer för personer med sensorisk funktionsnedsättning var kommunikation samt rådgivning och individuellt stöd. Kategorin ”kommunikation” innehåller kvantitativt mest sammankomster. Antal upplagor av ett understödsobjekts pressmeddelanden höjde antalet kommunikationssammankomster mycket i förhållande till andra verksamheter.
Fördelning av verksamheter och produkter
Antal verksamheter och produkter
Antal sammankomster
Fördelning av sammankomster
Hur har verksamheten stött uppnåendet av resultat
I nästan alla understödsobjekt stödde verksamheten och produkterna väl eller nöjaktigt uppnåendet av de planerade resultaten.
I synnerhet gruppverksamhet med låg tröskel och kamratmöten samt personlig rådgivning och stödtelefonsamtal främjade uppnåendet av resultat. Dessutom handledning för att få service och samarbetsförhandlingar med arbetsgivaren eller läroanstalten samt informationsstödverksamhet som hembesök och distanshandledning nämndes som funktioner som främjade uppnåendet av resultat. Andra funktioner som främjade uppnåendet av resultat var bl.a. kamratstödfamiljekurser och individuell arbetslivsträning som erbjöds till målgrupper.
Faktorer som främjade uppnåendet av resultat var bland annat:
- etablerad verksamhet som målgruppen lätt kan delta i
- en entusiastisk atmosfär i arbetsgemenskapen, engagerade anställda och frivilliga
- anställdas goda teckenspråkskunskaper
- nätverk i gemenskaper för döva och kännedom om dövas kultur
- aktiva kontakter med medlemmar
- Näkövammaisten liittos utbildning och stöd till regionerna
- talande ljudenheter, smarttelefoner, läsapparater och läsprogram har gjort det möjligt att sprida information
- organisationernas smidighet när det gäller anpassning av verksamheten i pandemisituationer
- distansförbindelser främjade verksamheten, när distanser inte utgör ett hinder för deltagandet
- utvecklingen av målgruppens och frivilligas digitala färdigheter främjade kommunikationen
- man strävade efter att verksamhetens självriskandelar ska vara små med hjälp av föreningen, så att alla kan delta med låg tröskel
- arbetstränarna känner sina klienter och företagens nätverk
På grund av coronasituationen kunde man inte nå tillräckligt mycket deltagare i kurs- och gruppformade verksamheter. Därför var man tvungen att ställa in eller flytta vissa verksamheter. Coronan försvårade också andra verksamheter under 2021. Överföringen av verksamheter till nätet medförde utmaningar för en del av målgrupperna. Till exempel kommunikationen som baserar sig på känselsinnet fungerade inte på distans och ansiktsmasker försvårade kommunikationen med hörselskadade.
Målgruppens bristfälliga datatekniska färdigheter försvårade deltagandet i distansverksamheter. På grund av coronan blev det svårare att bilda nätverk särskilt på riksnivå. Dessutom blev det svårare för målgrupper att delta i verksamheten, eftersom man inte kunde ordna fysiska möten.
Andra faktorer som hindrade uppnåendet av resultat var bland annat utmaningar som gäller de äldres rörlighet och funktionsförmåga samt brist på frivilliga klubbledare. Utmaningen var också att det fanns inte lämpliga och tillgängliga lokaler för möten i alla kommuner.
Verksamhet som finansierades med allmänt understöd vid organisationer för personer med sensorisk funktionsnedsättning
Nio organisationer för personer med sensorisk funktionsnedsättning fick allmänt undersöd i 2021, totalt cirka 4,1 miljoner euro. Målgrupperna för den verksamhet som organisationer för personer med sensorisk funktionsnedsättning genomförde med allmänt understöd var vanligen medlemsföreningarnas arbetstagare och förtroendevalda, myndigheter och beslutsfattare samt medlemsföreningarnas medlemmar. Huvudsakligen allokerades de allmänna understöden till organisationens interna funktioner, såsom förvaltning, ekonomiförvaltning, ledarskap och medlemstjänster. Med hjälp av allmänt understöd blev det möjligt att organisera utbildning och rådgivning för medlemsorganisationer i fråga om tillgänglighet, föreningsförvaltning och praxis för medlemstjänster.
I verksamheter som finansierats med allmänt understöd har man också erbjudit utomstående målgrupper rådgivning om tillgänglighet, individuell rådgivning och tolkning samt producerat tillgängligt material i olika format (bl.a. som ljudmaterial, på punktskrift och på teckenspråk). Organisationerna har också påverkat lösningar som gäller jämlikhet, tillgänglighet och transporter (såsom kollektivtrafiken och taxiresor) och organisationernas representanter har hörts i olika beslutsorgan. Som konkreta resultat av intressebevakning rapporteras att organisationen har bidragit till att taxiresor till coronavaccinering fick FPA-ersättning och att organisationernas serviceverksamhet omfattades av coronastödet.
Verksamhet som finansierades med medlemsorganinastionsunderstöd vid organisationer för personer med sensorisk funktionsnedsättning
Fem organisationer för personer med sensorisk funktionsnedsättning beviljades totalt 188 170 euro som medlemsorganisationsunderstöd. Understöd delegerades genom dessa organisationer till totalt 100 medlemsorganisationer. Med hjälp av medlemsorganisationsunderstöd ordnades bland annat tillgängliga kultur- och idrottsevenemang, utflykter, föreläsningar och utbildningar samt kurser och kamratstödsmöten. Med hjälp av medlemsorganisationsunderstöd kunde man också utveckla föreningars verksamhet och ordna hörselrådgivning som genomfördes av frivilliga i smågrupper, på hembesök eller per telefon. Dessutom tog man upp frågor om hörsel och en god ljudmiljö.
STEAs utvärdering: Har verksamheten främjat uppnåendet av de eftersträvade resultaten
Resultatrapporten består av sex olika delar.
Gå tillbaka (Organisationer för personer med sensorisk funktionsnedsättning – Nådda målgrupper)
Innehållet handlar om: