U–V
Innehåll
Understöd
Offentlig finansiering som beviljas efter prövning som av anslag som tagits in i statsbudgeten eller av medel i en statlig fond utanför statsbudgeten beviljas till andra än statliga ämbetsverk eller inrättningar utan någon direkt kompensation. STEA-understöd kan beviljas allmännyttiga registrerade sammanslutningar och stiftelser med rättskapacitet för främjande av hälsa och social välfärd.
Understödsansökan
I STEAs e-tjänst ska ansökningsblanketten fyllas i med vilken den som ansöker om statsunderstöd begär statsunderstöd för ett visst användningsändamål. I ansökan ska ingå en beskrivning av den planerade verksamheten och dess mål samt en budget för hela projektet eller verksamhetstiden.
Understödsbehörighet
I fråga om STEA-understöd de faktorer eller egenskaper som visar att villkoren för beviljande av statsunderstöd uppfylls.
Understödsbeslut
Besluten om understöd fattas av social- och hälsovårdsministeriet. Understödsbeslutet är ett förvaltningsbeslut som skickas till de sökande via e-tjänsten i januari–februari. Understödsbeslutet är det viktigaste dokumentet för understödstagaren. Understödsbeslutet innehåller information om beviljandet av understöd samt för vilka ändamål understöd har beviljats, understödsbeloppet, hur det betalas ut, motiveringar till beslutet samt villkoren och begränsningarna för användningen av understödet.
Understödsförslag
STEA utarbetar på basis av de understödsansökningar som inkommit inom utsatt tid ett understödsförslag för social- och hälsovårdsministeriet. Förslaget publiceras i december på webbplatsen avustukset.stea.fi. Alla som ansökt om understöd får också ett understödsförslag för sin ansökan via e-tjänsten. Understödsförslaget är inte bindande för understödstagaren eller social- och hälsovårdsministeriet.
Understödshelhet
De av STEA definierade understödshelheterna, enligt vilka understödsanslagen fördelas årligen:
1. Att trygga organisationernas verksam-hetsförutsättningar
2. Främjande av hälsa samt stärkande av arbets- och funktionsförmågan
3. Stöd för delaktighet, aktörskap och var-dagshantering
4. Krishjälp och främjande av säkerhet i vardagen
Understödsslagsspecifika allmänna villkor och begränsningar
STEA har utarbetat allmänna villkor och begränsningar för användningen av understödet för varje understödsslag. De allmänna villkoren och begränsningarna är en del av understödsbeslutet och de styr och avgränsar användning av understöd.
Understödsverksamhet
Verksamhet som ordnas av en statsbidragsmyndighet och som syftar till att med hjälp av statsunderstöd uppnå mål som tillgodoser samhälleliga behov.
Uppföljning
Verksamhet där det samlas in och ordnas information som beskriver hur objektets tillstånd utvecklas. Den information som samlas in vid uppföljningen kan användas bl.a. för utvärdering av hur projektet framskrider eller för övervakning av användningen av statsunderstödet. Datainsamling som hör till uppföljningen kan genomföras t.ex. som aktiv, passiv eller automatisk datainsamling. Vid aktiv datainsamling producerar den som ansvarar för uppföljningen informationen själv. Vid passiv datainsamling tar den som ansvarar för uppföljningen emot informationen från annat håll. Vid automatisk datainsamling producerar och sparar t.ex. en mätanordning regelbundet mätdata om objektets tillstånd. Statsbidragsmyndigheten genomför den datainsamling som hör till uppföljningen t.ex. genom att rapportera om verksamhet som finansieras med statsunderstöd, varvid statsunderstödstagaren förpliktas att bl.a. rapportera om hur verksamheten framskrider och vilka kostnader den medför.
Upphandling
Med upphandling avses bland annat köp av varor och tjänster, hyra och därmed jämförbar verksamhet samt utläggning på entreprenad mot ekonomiskt vederlag.
Utbetalning av understöd
Verksamhet som ingår i statsunderstödsverksamhet och där en för uppgiften bemyndigad aktör ser till att mottagaren av statsunderstödet får statsunderstödet till sitt förfogande. Det kan bestämmas att statsunderstödet ska betalas ut i en eller flera rater. Betalningsvillkoret för STEA-understöd har angetts i understödsbeslutet.
Utbetalningsansökan
Ansökan som understödstagaren gör i e-tjänsten där understödstagaren begär att varje post ska betalas separat och samtidigt bekräftar de kostnader som redan uppstått för den understödda verksamheten.
Utredningsbegäran
Myndighetshandling där en myndighet eller någon annan behörig aktör begär att en part eller en annan myndighet lämnar utredning om specificerade saker för avgörandet av ett förvaltningsärende. Till exempel i samband med handläggningen av understödsansökan kan STEAs kontaktperson vid behov be den sökande om tilläggsinformation gällande ansökan via en utredningsbegäran i e-tjänsten.
Utvärdering
Verksamhet där man systematiskt, enligt på förhand utvalda kriterier och med hjälp av den metod som valts analyserar och tolkar den information man har om föremålet för bedömningen eller utvärderingen. En bedömning eller utvärdering kan göras i olika syften och föremålen och målen för bedömningen eller utvärderingen kan variera. Syftet med utvärderingen kan vara att skapa en helhetsbild av slutresultaten av verksamheten eller att vid behov kunna styra verksamheten i rätt riktning eller planera om verksamheten. I en bedömning kan ingå värdering av föremålet för bedömningen eller utvärderingen, men den utgör inte en del av alla bedömningar eller utvärderingar. En bedömning kan gälla till exempel huruvida en ansökan om statsunderstöd uppfyller förutsättningarna för rätt till statsunderstöd. En utvärdering kan inriktas på bland annat effekter som följer efter avslutad verksamhet. I fråga om statsunderstödsverksamheten görs bedömningen eller utvärderingen av den som beviljar statsunderstöd och mottagaren av statsunderstöd samt av utomstående aktörer.
Val av kunder
Verksamhet som stöds med understödet får inte vara en medlemsförmån eller annan förmån för en inre krets, utan alla som uppfyller urvalskriterierna ska ha möjlighet att ta del av den understödda verksamheten. Kriterierna för valet av kunder ska fastställas på förhand.
Verksamhetskostnader
I verksamhetskostnaderna beaktas de direkta kostnader för externa tjänster och upphandlingar, resekostnader och andra kostnader, exempelvis för försäkringar för verksamheten, som den understödda verksamheten medför.