STEAs strategi 2024
STEAs strategi från 2020 har uppdaterats år 2024. Den uppdaterade strategin besvarar aktuella förändringar i verksamhetsomgivningen, klargör STEAs roll och uppgift samt gör att STEAs och STEAs sakkunnigas verksamhet är tydligare styrd och vägledd.
Innehåll
Strategin ger riktlinjer för STEAs verksamhet.
Vision
STEA är en självständig och fördomsfri möjliggörare av social- och hälsoorganisationernas verksamhet.
Mission
STEA främjar social välfärd och hälsa genom att rikta statsunderstöden på ett sakkunnigt och effektfullt sätt.
Värderingar
Rättvisa
Vi är socialt rättvisa, öppna och jämlika. Vi beaktar aktörernas olika behov och kompetens. Våra verksamhetssätt är enhetliga och transparenta.
Ansvarsfullhet
Vår verksamhet är socialt, ekonomiskt och ekologiskt hållbar.
STEAs strategiska mål
1. STEA möjliggör social- och hälsoorganisationernas effektiva medborgarorganisationsverksamhet
- Vi är kundorienterade: vi handleder, ger råd och utbildar i ansökan om, användning och rapporteringar av statsunderstöd som STEA beviljar.
- Vi stöder social- och hälsoorganisationernas verksamhetsförutsättningar. Detta syns i riktlinjerna för inriktningen av understöden och framhävandet av social- och hälsoorganisationernas perspektiv i de samhälleliga diskussionerna och beslutsstrukturerna.
- Vi riktar vi understöden till verksamhet som har genomslagskraft och vars behov är motiverat. Vi bedömer understödens resultat med beaktande av förändringarna i verksamhetsomgivningen och verksamhetens karaktär. Vi gör det möjligt att bedöma effekterna av allmänna understöd.
2. STEA riktar statsunderstöden på ett ändamålsenligt sätt till social- och hälsoorganisationernas verksamhet som minskar ojämlikhet, ökar delaktighet och stärker människors resurser.
- Vi identifierar betydelsen av mötande arbete i det organisationsorienterade arbetet.
- I understödsberedningen och understödsprogrammen beaktar vi åtgärder som minskar ojämlikheten och stärker delaktigheten.
Så här lyckas vi
1. Vi är en aktiv samhällelig aktör
Vi arbetar i nätverk tillsammans med partners och samarbetar aktivt med intressentgrupper.
Vi är kända som en aktiv kommunikatör, en initiativrik samhällsdebattör och expert på social- och hälsoorganisationernas verksamhet.
2. Vi har kompetent och yrkeskunnig personal
Vi har sakkunskap om statsunderstödsverksamheten inom inom sektorn för social- och hälsoorganisationer och har gediget kunnande om organisationernas verksamhet.
Vi är lättillgängliga och serviceinriktade för intressentgrupperna.
3. Vi är en ansvarsfull aktör
Vi identifierar vårt sociala ansvar och vårt samhälls- och miljöansvar. Vi beaktar jämställdhets- och likabehandlingsaspekterna i vår verksamhet.
Vi känner till det praktiska social- och hälsoorganisationsarbetet. Vi anser att kontinuerlig växelverkan med social- och hälsoorganisationerna är viktig.
4. Vi drar fördomsfritt nytta av digitaliseringens möjligheter
Vi har förbundit oss att upprätthålla, utveckla och bevara de användarvänliga och fungerande informationssystem som vi har till vårt förfogande och som betjänar våra olika intressentgrupper. Detta innebär försök med och ibruktagande av nya verktyg samt utnyttjande av teknik för kunskapsbaserad ledning. Centrala värden i våra digitala tjänster är tillgodoseendet av våra användares dataskydd och innehållets tillgänglighet.
Vi är öppna för gemensam utveckling av digitala verktyg för statsunderstödsverksamheten samt för digitala lösningar till den del dessa ger mervärde eller om de kan erbjuda minst lika bra servicenivå i förhållande till de nuvarande digitala tjänsterna.
Bakgrundsinformation om uppdateringen av strategin på stea.fi-webbplatsen:
Innehållet handlar om:
Material gällande innehållet: