![](https://www.stea.fi/wp-content/uploads/2021/09/kohderyhma-1.jpg)
![](https://www.stea.fi/wp-content/uploads/2021/09/kohderyhma-1.jpg)
Resultatöversikt 2021
Hud-, allergi- och andningshälsoorganisationer
Hud-, allergi- och andningshälsoorganisationer: Nådda målgrupper
Innehåll
Under 2021 nåddes sammanlagt cirka 2,7 miljoner människor genom understödsobjektens verksamhet. I siffran ingår både antalet personer som möts ansikte mot ansikte och antalet som nås via webben och medierna.
I fråga om hud-, allergi- och andningshälsoorganisationerna riktades den rapporterade verksamheten väl eller nöjaktigt till de målgrupper som beskrivs i ansökan. Jämfört med ansökningarna nåddes cirka hälften av det planerade antalet personer i målgrupperna. Enligt åldersfördelningen var den största gruppen uppnådda i åldern 30–62 år. Könsfördelningen visar att 85% av målgrupperna var kvinnor och 15% män. I mindre än en procent av objekten anmäldes inte kön.
Nådda målgrupper i ansökningarna och rapporterna
![Uppskattning av antalet målgrupper i understödsansökan 5778298, antalet målgrupper som rapporterades i rapporten 2652898.](https://www.stea.fi/wp-content/uploads/2022/10/IAH-korjatut-kohderyhman-vertailut-SV-750x436.jpg)
Det fanns sammanlagt 112 445 personer som deltog i verksamheten hos hud-, allergi- och andningshälsoorganisationer enligt rapporternas ålders- och könsfördelning. Det var frivilligt att ange ålders- och könsfördelningsuppgifter i rapporterna.
![Åldersfördelning gällande målgrupper där åldersförledning har rapporterats: 0-6-åringar under 1 %, 7-17-åringar 3 %, 18-29-åringar 16 %, 30-62-åringar 53 %, 63-79-åringar 20 %, 80-åringar eller äldre 8 %.](https://www.stea.fi/wp-content/uploads/2022/10/IAH-ikajakauma-SV-750x436.jpg)
![Kön gällande målgrupper där kön har rapporterats: män 15 %, kvinnor 85 %, inga uppgifter om kön under 1 %.](https://www.stea.fi/wp-content/uploads/2022/10/IAH-sukupuolijakauma-SV-750x436.jpg)
I hud-, allergier- och andningshälsoorganisationerna har följande faktorer bidragit till att nå målgrupperna:
- lätt och god tillgänglighet till verksamhetsplatsen
- att nå dem som hör till målgrupperna på webben utvecklades
- kursinnehållet har modifierats för målgruppernas behov
- kommunikation via flera kanaler och förankring i olika evenemang
- samarbete med partner
Följande faktorer har försvårat möjligheterna att nå målgrupperna:
- ett litet antal frivilliga
- coronapandemin
- brist på möten ansikte mot ansikte
- utmaningar när det gäller att hitta följare i sociala medier
- den allmänna synligheten är obetydlig och slumpmässig
- det fanns inte tillräckligt med praktiskt stöd för hur gruppverksamheten ordnas under distanstiden
STEAs utvärdering av verksamhetens inriktning på den efterstävade målgruppen vid hud-, allergi- och andningshälsoorganisationer
![Väl 9, nöjaktigt 7, svagt 2, kan inte utvärderas 1.](https://www.stea.fi/wp-content/uploads/2022/10/IAH-onko-avustettu-toiminta-kohdentunut-tavoiteltuun-kohderyhmaan-SV-750x436.jpg)
STEAs utvärdering av hur verksamheten vid hud-, allergi- och andningshälsoorganisationer har nått målgruppen
![Väl 3, nöjaktigt 11, svagt 4, kan inte utvärderas 1.](https://www.stea.fi/wp-content/uploads/2022/10/IAH-onko-tavoitettu-oikeaa-kohreryhmaa-SV-750x436.jpg)
Gå tillbaka till sidan Sjukdomsorganisationer – Nådda målgrupper
Innehållet handlar om: