Från mål till resultat – anvisningar för understödssökande och för den som rapporterar
Innehåll
Resultaten av de projekt och verksamheter som finansieras med STEA-understöd utvärderas både vid behandlingen av understödsansökningar och vid utvärderingen av resultatrapporter. Vid utvärderingen fästas uppmärksamhet speciellt på följande faktorer:
- behov av och mål för den planerade verksamheten
- resurser som används för verksamheten (anställda, frivilliga, samarbetspartner, understödsbelopp)
- målgrupper som ska nås / nådda målgrupper (mängd och omfattning)
- planerade/genomförda verksamheter och produkter
- resultat som ska åstadkommas/som har åstadkommits genom verksamheten och hur de ska påvisas
När STEA-understödet beviljas till understödsobjektet, måste understödstagaren rapportera om verksamhetens resultat i förhållande till de mål som fastställdes på understödsansökan. De mätare som används vid uppföljning och påvisning av resultat bör alltså övervägas redan vid planering av understödsansökan.
Uppnåendet av målen och resultaten för den understödda verksamheten ska uppföljas regelbundet och information om verksamheten ska samlas in systematiskt. Det lönar sig att regelbundet utvärdera de mål som beskrivs i understödsobjektets ansökningar och de uppskattade resultaten, och vid behov precisera dem i fortsatta ansökningar.
Behov, mål och resultat på ansökningsblanketten – fäst uppmärksamhet vid dessa!
BEHOV
- Varför behövs den verksamhet för vilken understöd söks inom det planerade verksamhetsområdet?
- Hur har verksamhetens behov utretts?
- Hur har verksamhetens målgrupp deltagit i verksamhetens planering?
- Vad är fenomenet eller problemet som man vill påverka genom verksamheten?
I beskrivningen av projektets eller verksamhetens behov ska också anges eventuella beröringspunkter mellan den planerade verksamheten och liknande verksamhet som redan bedrivs på verksamhetsområdet. Liknande verksamhet kan t.ex. bedrivas av andra allmännyttiga aktörer eller kommersiella aktörer, eller så kan verksamheten komplettera den offentliga sektorns verksamhet.
MÅL
- Vilken förändring vill du att ska ske i och med verksamheten?
- Hur har situationen hos verksamhetens målgrupp förändrats när verksamheten har lyckats?
Målet beskriver inte verksamheten. Målet ska kunna uppnås och verifieras inom ramen för den tidtabell som beskrivits i ansökan och de resurser som sökts. Målet ska vara så pass konkret att dess förverkligande kan uppföljas och utvärderas.
Målet berättar vad man är nöjd med; t.ex. målet är att 50 % av dem som deltar i verksamheten är mindre ensamma när verksamheten slutar.
Med verksamhetens målgrupper, som beskrivs på ansökningar och rapporter, avses i första hand sådana personer vars hälsa och välfärd främjas genom verksamheten. Målgrupp kan också vara till exempel yrkespersoner som indirekt främjar en viss grupps hälsa och välfärd. Målgrupp ska beskrivas och avgränsas i ansökan. I ansökan ska också antalet målgrupper som eftersträvas uppskattas. Definiering av målgrupp kan grunda sig till exempel på tillgängliga forsknings- och/eller statistikuppgifter.
VERKSAMHET
- Vad gör man i praktiken för att målgruppens situation ska förändras i enlighet med målet? Hur mycket och med vilken tidtabell?
- Hur många personer i målgruppen verksamheten når?
- Deltar frivilliga i verksamheten och vad är deras roll i verksamheten?
- Hur överförs den kunskap och den goda praxis som tagits fram i verksamheten/projektet till organisationens eller verksamhetsmiljöns befintliga verksamhetssätt och strukturer?
RESULTAT
- Vilken direkt nytta får målgruppen av verksamheten?
- Med vilka mätare påvisas nyttan?
Mätare synliggör förändringar. De beskriver inte datainsamlingsmetoderna, dvs. till exempel en enkät är inte en mätare. Det finns olika slags mätare och med dem kan man beskriva de olika delområdena i effektskedjan. Mätare som beskriver verksamhetens resultat beskriver den förändring som åstadkommits och dess omfattning. Resultatmätare anger om målen som fastställdes för verksamheten har uppnåtts.
Understödsobjekts effektskedja
I understödsobjektets effektskedja struktureras verksamhetens behov, mål, målgrupp och verksamhet samt resultat. Med hjälp av effektskedjan kan uppnåendet av målen utvärderas.
Innehållet handlar om: