Resultatöversikt 2020
Organisationer för neurologiska sjukdomar
Organisationer för neurologiska sjukdomar: Nådda målgrupper
2,7 miljoner personer deltog i understödsobjektens verksamhet i 2020 (sammanräkning av deltagare som uppgetts i resultatrapporterna).
I organisationer för neurologiska sjukdomar är verksamheten riktad mot målgruppen i regel väl eller nöjaktigt.
Målgruppen har nåtts kvantitativt nöjaktigt eller väl i förhållande till de kvantitativa mål som lagts fram i understödsansökningarna. Coronaläget under 2020 har dock försvårat nåendet av målgrupper i flera understödsobjekt.
Målgruppen har ofta nåtts bäst i de funktioner där målgruppen har definierats tydligt och kvantitativa mål fastställts för nåendet av målgruppen.
Målgrupper som på basis av resultatrapporterna har nåtts väl i fråga om organisationerna för neurologiska sjukdomar var följande:
- minnessjuka och deras närstående
- familjer med en störning inom språkutvecklingen
- fångar med särdrag inom neurospektrumet och myndigheter som möter dessa
- personer med muskelsjukdomar
- personer med rörelsesjukdomar och deras anhöriga och närstående
- personer med CP-diagnos och deras anhöriga och närstående
Målgrupper som enligt resultatrapporterna inte nåtts på planerat sätt var personer med hjärnskador, personer berättigade till familjeavbytarservice samt personer i arbetsför ålder med en minnesjukdom. Det finns dock få personer i arbetsför ålder med minnesjukdomar och deltagandet i verksamheten försvåras av att bostadsorterna är utspridda på olika håll i Finland. Också yrkespersoner, studeranden och den stora allmänheten nåddes mindre än planerat i understödsansökningarna.
71 understödsobjekt rapporterade ålders- och könsfördelningen av de nådda målgrupper. Det var frivilligt att uppge ålders- och könsfördelningsuppgifter i rapporterna.
Nåendet av målgrupper har enligt resultatrapporterna i organisationer för neurologiska sjukdomar främjats av digiklivet, i och med vilket evenemang och verksamhet överfördes till nätet. Enligt resultatrapporterna överförde majoriteten av organisationer sin verksamhet till nätet och utvidgade den delvis. Därtill aktiv kommunikation via olika kanaler främjade nåendet av målgrupper.
Nåendet av målgrupper har enligt resultatrapporterna i minnesorganisationerna främjats av det redan etablerade samarbetet med kommunerna och sjukvårdsdistrikten. Till exempel i många kommuner begär en kommunal arbetstagare tillstånd till kontakt av en person med en minnessjukdom, varefter minnesföreningen är i kontakt med målgruppen och berättar om minnesföreningens verksamhet och tjänster. Som en enstaka funktion lyftes Minneslots-nätverket fram som en främjade faktor i nåendet av målgrupp.
Corona och bristfälliga digifärdigheter försvårade nåendet av målgrupper
Utifrån resultatrapporterna har nåendet av målgrupperna i organisationer för neurologiska sjukdomar hindrats av brister i målgruppernas digitala färdigheter/kompetenser och fysiska utmaningar (funktionsförmågan) i användningen av apparater. En del av målgruppen vill inte använda apparater. Således webbevenemang eller -tillställningar når inte alla. Dessutom kommunikation som görs på nätet når inte en del av dem som hör till målgrupperna.
Mötesrestriktioner i samband med coronasituationen under 2020 påverkade avsevärt nåendet av målgrupper, i synnerhet i fråga om minnesorganisationerna. Antalet fysiska möten har minskat i så gott som alla understödsobjekt. Vid sidan av fysiska möten har andra sätt att nå målgruppen stärkts i flera områden, såsom rådgivning per telefon. Man har försökt överföra verksamheten till webben, men målgruppens digitala färdigheter är dock ofta inte tillräckliga för att hålla kontakten via distansförbindelser. Också frivilligas deltagande har försvårats på grund av coronan.
Andra faktorer som har försvårat målgruppens deltagande i verksamheten har varit bland annat långa avstånd, en nedsatt funktionsförmåga eller hög ålder. En sjukdom kan vara förknippad med skam, varför folk är rädda för att bli stämplade, och därför deltar inte i verksamheten. Nåendet av målgruppen har också hindrats av utmaningar i kommunikation till målgrupper som inte använder digitala apparater eller inte följer sociala medier.
STEAs utvärdering av verksamhetens inriktning och nående av målgrupp inom organisationer för neurologiska sjukdomar
Resultatöversikten består av sex olika delar. Bekanta dig med de andra delar av översikten genom nedanstående länkar.
Innehållet handlar om: