Resultatöversikt 2020
Funktionella organisationer för äldre
Funktionella organisationer för äldre: Verksamhet och produkter
I verksamhetsformerna i funktionella organisationer för äldre ligger betoningen på individuellt stöd, gruppformad verksamhet och rådgivning.
Resultat som baserar sig på insamlad information har åstadkommits i synnerhet genom följande verksamheter:
- Individuellt stöd och rådgivning
- vänverksamhet för äldre, vilken genomförs av frivilliga, samt motions-, kost- och minnesrådgivning (frivilliga eller yrkespersoner)
- vänverksamhet som genomförs av frivilliga, ansiktet mot ansikte och per telefon
Det individuella stödet och rådgivningen har innehållit också digistöd för äldre. Det individuella digistödet har fortsatt trots pandemin på en relativt bra nivå, medan stödet i gruppform har varit på paus.
2. Gruppformad verksamhet
- I gruppformad verksamhet innehåller olika hobbygrupper och grupper för kamratstöd. I helheten betonas också motionsgrupper, som genomförts ansikte mot ansikte eller på distans.
3. Riktade infosnuttar och produktion av material som baserar sig på forsknings- och/eller empirisk kunskap och utbildning
- Tydligt riktade infosnuttar har ryckt in det individuella digistödet som genomförts på begränsat sätt på grund av pandemin. Infosnuttarna har nått de äldre på omfattande sätt. I verksmaheterna har man utvecklat utbildningsmaterial riktade till äldre och frivilliga (och yrkespersoner) och material till exempel för att genomföra distansgympa och/eller ordna digistöd och verksamhet som genomförs med distansförbindelser.
Antalet visningar och nedladdningar av materialet på nätet har ökat kraftigt.
De frivilligas kompetens har fördjupats med utbildningar. De utbildade frivilliga kan utbilda och göra andra frivilliga insatt i genomförandet av den välbefinnandefrämjande verksamhet som är riktade till äldre, såsom hälsofrämjade fysisk aktivitet.
Hur har verksamheten stött uppnående av resultat
I regel stöder verksamheten och produkterna uppnåendet av de planerade resultaten väl eller nöjaktigt.
Verksamhetens resultat främjades av bl.a.:
- tydlig inriktning av innehållet mot målgruppen och i mån av möjlighet skapande av dynamiska förfaringssätt för att aktivera målgruppen. Till exempel matkasshjälpen under coronavåren: gympa- och hjärnträningsuppgifter har förts med matkassen.
- gruppverksamhetens förande hem till målgruppen eller utomhus under coronarestriktionerna har möjliggjort att verksamheten genomförts, till exempel balkonggympan och grupper som hålls utomhus.
Också frivilliga som deltog, påverkade verksamheternas omfattning och innehåll. Om verksamheten inte lockar frivilliga, blir ansvaret för att genomföra till exempel gruppaktiviteter kvar hos arbetstagarna i understödsobjekten och därför är de ofta också mindre vad gäller omfattning och innehåll. Stöd som erbjuds till frivilliga spelade en viktig roll gällande verksamhetens resultat. Verksamhetens tydlighet och det erbjudna stödet underlättade de frivilligas deltagande i verksamheten.
Mediesynligheten för de äldres välbefinnande under pandemin har delvis lockat fler frivilliga till verksamheten.
Synligheten för påverkansarbetet kring målgruppens välbefinnande och upptagningen av det i riksomfattande program och strategihandlingar på kommunnivå har påverkat verksamhetens resultat.
Faktorer som har främjat verksamhetens resultat under 2020:
- coronaviruspandemin försvårade i betydande grad målgruppens deltagande i synnerhet i gruppverksamhet inomhus
- de genomförda aktiviteterna ligger inte i linje med måluppsättningen.
- aktiviteterna har inte riktats mot den planerade målgruppen/målgruppen har nåtts väldigt svagt eller så har nåendet inte följts
- detta var en utmaning i synnerhet i understödsobjekt som försökte påverka en viss målgrupps välbefinnande med omfattande och icke-inriktade åtgärder (till exempel webbplatser, spridning av allmän information, öppna föreläsningar, omfattande kommunikationskampanjer)
Den verksamhet som partiellt genomförts på distans har främjat nåendet av målgruppen, men också försvårat nåendet av de målgrupper som inte har tillräckliga färdigheter för att delta i verksamheten på distans. Vad gäller digistödet har överföringen av verksamheten till webben och genomförandet av infosnuttar på webben främjat nåendet av målgruppen, men också hindrat inkluderingen av personer i den allra svagaste ställningen i verksamheten.
Resultatöversikten består av sex olika delar. Bekanta dig med de andra delar av översikten genom nedanstående länkar.
Innehållet handlar om: