Resultatöversikt 2020
Boende- och serviceorganisationer för äldre
Boende- och serviceorganisationer för äldre: Verksamhet och produkter
Verksamheten inom boende- och serviceorganisationer för äldre har i regel stött väl eller nöjaktigt uppnåendet av de planerade resultaten.
I verksamhetsformerna ligger betoningen på individuellt stöd, gruppformad verksamhet och rådgivning. Gruppverksamheten innefattade månsidiga aktivitetsgrupper såsom läse-, hantverks-, motions-, sång-, kultur-, diskussions-, kvinno-, promenad-, natur- och matlagningsgrupper. Dessutom anordnades skivråd, hjärnspel och bingo.
I verksamheter inom individuellt stöd tog man promenader med de äldre eller besökte kultursevenemag med dem. Dessutom agerade man som samtalspartner eller hjälpte de äldre med affärsbesök eller som digihjälp.
Nya mötesplatser eller evenemang med låg tröskel för äldre har ordnas, bl.a. vardagsrum och caféer och olika krattnings-, hemhjälps- och hälsningskorttalkon. Organisationernas verksamhet har också innefattat olika slags rådgivning och reparationsplaner för att göra lägenheten mer tillgänglig.
Nya samarbetssätt och verksamhetsmodeller med de aktörer som jobbar med äldre har hittats i organisationer.
Under 2020 har organisationer utvecklat diverse innehåll för digitala verksamhet och aktiviteterna samt i gruppverksamheten och stöd som man tar hemma.
Övriga verksamhetsformer som rapporterades på resultatrapporten innehåller vanligtvis kommunikation och intressebevakningsverksamhet, som på grund av pandemin ofta genomförts digitalt på nätet, varför antalet rapporterade sammankomster är högt i dessa verksamheter.
Uppnåendet av resultat främjades av inriktning av verksamhet för en tydligt avgränsad målgrupp. Till exempel telefonsamtalscirkel för personer som enligt kännedom är ensamma och postkortsjippon som genomförs av frivilliga. Dessutom anpassning av olika gruppaktiviteter som tidigare hölls inomhus fördes utomhus eller hem till målgruppen, vilket främjade verksamhetens resultat. Sådana verksamheter var t.ex. balkonggympan, -sångstunder eller dansbanegympa som hölls utomhus. Flexibel ändring av verksamheten syntes i flera understödsobjekts rapporter, till exempel ibruktagande av en cirkulerande trådbil som en del av syklubben.
Coronapandemin försvårade inkluderingen av målgruppen och anordnandet av verksamhet, i synnerhet gruppverksamheter drabbades av detta. Nåendet av nya äldre personer försvårades då den personliga marknadsföringen blev förhindrad. På grund av coronapandemin, försvagade tillgången till respons- och resultatinformation av målgruppen.
Resultatöversikten består av sex olika delar. Bekanta dig med andra delar av översikten genom nedanstående länkar.
Innehållet handlar om: