Resultatöversikt 2020
Boende- och serviceorganisationer för äldre
Boende- och serviceorganisationer för äldre: Nådda målgrupper
Ungefär 1 595 422 personer deltog i understödsobjektens verksamhet i 2020.
Majoriteten av understödsobjekt inom boende- och serviceorganisationer för äldre nådde deras målgrupp väl eller nöjaktigt.
Av alla understödsobjekt, 28 understödsobjekt rapporterade eftersträvade målgruppens ålders- och könsfördelningen. Det var frivilligt att uppge ålders- och könsfördelningsuppgifter i rapporterna. I dessa understödsobjekt, nådde man mest 17 937 personer. Största delen av de nådda personer var 63-79-åriga eller över 80-åriga kvinnor.
Verksamheten inom boende- och serviceorganisationer för äldre var typiskt riktad till:
- äldre personer som bor hemma (grupper, caféer, tillställningar, kultur- och motionsaktiviteter, digihjälp)
- äldre som bor i servicebostäder (grupper, caféer, tillställningar, kultur- och motionsaktiviteter, digihjälp
- medlemsföreningar eller samarbetspartner som arbetar med äldre (i huvudsak producerades materialpaket eller annat material för möten med äldre)
- hela befolkningen, beslutsfattarna, myndigheter (intressebevakning, kommunikation och utökande av medvetenheten)
Det som främjade nåendet av målgrupp i 2020 var att i många understödsobjekter ändrade man verksamheten så att funktioner som tidigare genomförts inomhus överfördes att ske utomhus, till exempel med hjälp av frivilliga. På detta sätt nåddes i synnerhet äldre som bor i boendeenheter.
Trots att en stor del av de äldre lever på egen hand eller med hjälp av nära släktingar, bildar de inte en enhetlig grupp. De avviker från varandra bl.a. vad gäller digitala färdigheter. En del av de äldre faller enklare utanför aktiviteterna, eftersom de inte kan skaffa digitala apparater och internetanslutningar eller inte kan eller förmå använda dessa. Å andra sidan kunde en del av målgruppen i sin tur använda t.ex. Facebook eller övergå till att använda t.ex. WhatsApp-grupper på relativt smidigt sätt. Vissa använder dessa i sin vardag i kontakten med barn och andra släktingar. På grund av begränsningar under coronapandemin, uppkom ett nytt intresse för användning av digitala apparater bland de äldre i viss mån.
Den mest betydande faktorn som hindrade nåendet av målgruppen i 2020 var coronapandemin och de sammankomst- och mötesbegränsningar som följde av den. Nästan hela organisationshelhets målgrupp hör till coronas riskgrupp.
Att få nya äldre att delta i verksamheten efter mars 2020 var väldigt utmanande för organisationer. Detta syntes både i olika grupper, i tjänster med låg tröskel och i verksamheter med hembesök. I synnerhet gällde detta de äldre som bor i sitt eget hem och som är utspridda i bostadsområden.
Organisationerna nådde ju mindre än planerat just äldre personer som bor i sina egna hem utanför serviceboendet. Anledning för detta kan vara det att verksamhets- och samlingsplatser (t.ex. simhallar, bibliotek osv.), som i normalt läge används för att ge information om verksamhet som är riktad till äldre, har på många orter varit föremål för begränsningsåtgärder och deras öppettider har varit begränsade. I synnerhet äldre har uppmanats att hålla sig borta från dem. För att i princip de äldre inte är flytande användare av teknologiska apparater och sociala medier, nåndet utan fysiska kontakter, broschyrer eller annonser har varit väldigt svårt.
Vad det gäller personer i serviceboende var situationen en aning lättare, eftersom en större del av målgruppen kunde nås på samma plats.
Trots att många sammankomster ordnades på ett coronatryggt sätt utomhus, med säkerhetsavstånd och genom att använda masker, var antalet deltagare i verksamheter i 2020 lägre än vanligt. En del av dem som tidigare deltog i gruppernas verksamhet lämnade bort från verksamheten och inte heller efter att begränsningarna lyftes kom tillbaka till verksamheten (rädslan för att bli smittad av någon och vanan att stanna hemma).
På basis av resultatrapporterna var det ofta utmanande att utvärdera om man genom verksamheten hade nått just den målgrupp som angetts i ansökan och som lider av särskilda utmaningar, såsom utmaningar med den psykiska hälsan, problem med minnet eller företrädare i en språkminoritet.
STEAs utvärdering av verksamhetens inriktning och nående av målgrupp inom boende- och serviceorganisationer för äldre
Resultatöversikten består av sex olika delar. Bekanta dig med de andra delar av översikten genom nedanstående länkar.
Innehållet handlar om: