Resultatöversikt 2022
Semesterorganisationer
Semesterorganisationer: Nådda målgrupper
Enligt resultatrapporterna nådde understödsobjektens verksamhet under år 2022 sammanlagt cirka 62 000 människor.
Semesterorganisationerna har i huvudsak nått sina målgrupper väl eller i tillräcklig utsträckning. I största delen av understödsobjekten har verksamheten riktats väl eller i tillräcklig utsträckning till de målgrupper som anges i understödsansökningarna.
Semestern är riktad till målgrupper som valts ut på hälsomässiga, ekonomiska eller sociala grunder. Man kan delta i semesterverksamhet på grundval av ansökan, om kriterierna för att få semester uppfylls.
Av målgrupperna nådde man bäst barnfamiljer, till exempel mindre bemedlade familjer och enföräldersfamiljer. Andra väl nådda målgrupper var bland annat närståendevårdare och personer med olika sjukdiagnoser. Dessutom riktades verksamheten till bland annat ensamstående och mindre bemedlade äldre, arbetslösa samt målgrupper med olika funktionsnedsättningar.
Det var frivilligt för understödstagarna att rapportera om ålders- och könsfördelningen bland de målgrupper som nåddes. Största delen av semesterorganisationerna och barnens semesterorganisationer rapporterar uppgifter om ålders- och könsfördelning. Enligt de insamlade uppgifterna var nästan 60 procent av de målgrupper som nåddes kvinnor. Över 30 procent av de målgrupper som nåddes var i åldern 7–17 år.
Nådda målgrupper i ansökningarna och rapporterna
I understödsansökningarna var organisationernas huvudsakliga målgrupper oftast personer som deltog i den egentliga sociala semesterverksamheten, men i en del av understödsobjekten definierades också bland annat frivilliga och personer som nås genom marknadsföring som målgrupper för verksamheten. Antalet deltagare i den egentliga verksamheten hade verifierats med insamlade uppgifter. På basis av resultatrapporterna nåddes i genomsnitt cirka 90 procent av deltagarna i den egentliga verksamheten i förhållande till de målnivåer som uppställts i understödsansökningarna. Antalet målgrupper som inte deltog i den egentliga verksamheten rapporterades inte lika heltäckande på basis av insamlade uppgifter.
Enligt resultatrapporterna var samarbetet mellan organisationerna den viktigaste faktorn som främjade möjligheterna att nå målgrupperna. Till exempel hjälpte semesterorganisationernas samarbete med patientorganisationerna att nå personer med olika sjukdiagnoser att delta i den verksamhet som riktades till dem.
Utmaningarna i anslutning till att nå målgrupperna diskuterades också vid semesterorganisationernas samutvecklingstillfälle, och det lyftes fram ett behov av att stärka organisationernas samarbete också vid produktionen av kommunikationsmaterial på olika språk för att också företrädare för målgrupper med ett främmande språk som modersmål ska nås bättre än tidigare.
STEAs bedömning av verksamhetens inriktning på den eftersträvade målgruppen
STEAs bedömning av hur verksamheten har nått målgruppen
Resultatöversikten består av fem olika delar.
Fortsätt till nästa del (Semesterorganisationer – Verksamhet och produkter)
Gå tillbaka (Semesterorganisationer – Mål och resurser)
Innehållet handlar om: