Resultatöversikt 2021
Multibranschorganisationer och utvecklingsorganisationer för välfärd och rehabilitering
Multibranschorganisationer och utvecklingsorganisationer för välfärd och rehabilitering: Verksamhet och produkter
Innehåll
Verksamheten vid multibranschorganisationer och utvecklingsorganisationer för välfärd och rehabilitering har i regel gett nöjaktigt eller väl stöd för att målen för verksamheten ska nås.
Typiskt för understödsobjekten inom organisationshelheten är att verksamhetens målgrupper och målgruppers behov, olika verksamhetsformer och mål är mycket varierande och riktar sig till samhällets olika sektorer och att det samtidigt kan finnas olika verksamhetsformer inom samma understödsobjekt. Ofta erbjuds till exempel individuellt stöd till sådana målgrupper som först har sökt sig till verksamheten via gruppverksamhet (t.ex. verksamhet på mötesplatser eller hobbygrupper).
Resultat har åstadkommits i synnerhet genom gruppverksamhet, verksamhet på mötesplatser och individuellt stöd. Resultaten av dessa verksamhetsformer skiljer sig från varandra i synnerhet beroende på om verksamheten är individuell eller gruppbaserad och det stöd som erbjuds är långvarigt och intensivt eller sporadiskt/av engångsnatur. I understödsobjekten har man ofta svarat mot ett särskilt och långvarigt stödbehov genom individuellt stöd eller långsiktigt stöd i grupp, medan man i målgrupper som fokuserar på förebyggande av problem vanligen använder sig av tillfälliga stödformer och stödformer av engångsnatur.
Individuellt och intensivt stöd
Resultatrika verksamheter vid sådana understödsobjekt som erbjuder individuellt och intensivt stöd som inriktats på ett identifierat och särskilt stödbehov var bl.a. sådana som utförs av yrkesmänniskor:
- individuell träning för att stärka arbets- och funktionsförmågan (till exempel karriärträning, boendeträning)
- individuellt stöd för boende
- individuellt stöd för att minska och förebygga användning av våld
- psykosocialt stöd
- utvärdering av målgruppens servicebehov, rehabilitering och servicehandledning
- skyddshusverksamhet för unga
Stöd som genomförs av frivilliga, bland annat:
- kompisverksamhet
- stödfadderverksamhet
- mentorskap
- syskonverksamhet
Huvudsakliga målgrupper för ovannämnda verksamheter var rehabiliteringsklienter inom missbruks- och mentalvården, frigivna fångar, människor som gjort sig skyldiga till våld utanför hemmet, invandrare, särskilt ensamkommande minderåriga, människor som har blivit torterade, människor som har upplevt sexuellt våld, ungdomar som behöver särskilt stöd (till exempel ungdomar som funderar över sin identitet, ungdomar som befinner sig utanför arbetslivet), människor som har upplevt mobbning och våld, åldringar med försämrad funktionsförmåga, spelberoende som lider av penningspel och deras närstående, ungdomar som ska börja ett självständigt liv och hemlösa.
Gruppformat intensivt stöd
I understödsobjekt som erbjuder intensivt stöd till identifierat och särskilt stöd och där verksamhetsformen var gruppverksamhet och mötesplatsverksamhet, var framgångsrik verksamhet i synnerhet:
- slutna grupper och öppen verksamhet till exempel i flickornas och pojkarnas hus
- regelbundna kamratstödsgrupper som betonar utbyte av delade erfarenheter
- klubbhus och kulturverkstäder samt annan arbetsverksamhet med låg tröskel
- grupp- och mötesplatsverksamhet som upprätthåller äldres funktionsförmåga
- grupper för inlärning av finska språket, läxläsningsklubbar
- rusmedelfria mötesplatser
- inlärningscaféer
Målgrupper för dessa verksamheter var bland annat människor som behöver särskilt stöd, till exempel ungdomar som söker sin sexuella identitet, rehabiliteringsklienter i missbruks- och mentalvården och deras närstående, åldringar med försämrad funktionsförmåga, människor med inlärningssvårigheter, spelberoende människor som lider av penningspel och deras närstående.
Gruppformat och kortvarigt stöd
Som resultatgivande verksamhet kan också lyftas fram gruppbaserade verksamheter som stärker delaktigheten i vardagen för målgruppen och som erbjuder kortvarigt eller förebyggande stöd, t.ex. öppen mötesplatsverksamhet och/eller grupp- och mötesplatsverksamhet som främjar gemensam och meningsfull verksamhet. Sådana verksamhetsformer som riktar sig till familjer, äldre, invandrare, frivilliga, unga med intellektuell funktionsnedsättning, klienter inom missbrukarvården och mentalvården och missbrukare samt invånarna i regionerna var bland annat:
- öppen verksamhet, såsom stöd för föräldraskap/familjer, stöd för ungdomar, delvis även flickornas och pojkarnas hus
- utflykter, läger
- hobby- och aktivitetsgrupper (t.ex. fotbollsgrupper, odling)
- måltider med svinnmat, gemensamma måltider
- utbildningar av och stöd för frivilliga
- informationsdelning/delning av material, till exempel kampanjer om och utbildningar för att förebygga olyckor
Individuellt stöd
Resultaten anvisades också i fråga om den individuella rådgivning som syftar till att stärka delaktigheten. I den individuella rådgivningen ingick vanligen rådgivning av engångskaraktär eller rådgivning som syftade till att utreda en viss fråga (t.ex. myndighetsbesök) och som gavs per telefon, ansikte mot ansikte eller via webben. En och samma person kan behöva hjälp flera gånger, men stödet är till sin karaktär sådant som ger råd om hur ärenden ska utredas och information spridas. Både frivilliga och yrkesutbildade personer gav stöd. Individuella verksamhetsformer som erbjuder kortvarigt stöd var till exempel:
- servicerådgivning
- digitalt stöd
- dexualrådgivning och annan hälsorådgivning
- stöd av engångskaraktär på nätet (till exempel chatt)
- mathjälp och koordinering av det
- tillfällig hjälp av frivilliga
Bland annat följande målgrupper fick rådgivning:
- invandrare
- unga
- yrkespersoner
- människor som behöver mathjälp
- papperslösa
- människor med inlärningssvårigheter
- lärare
- hela befolkningen i allmänhet
Övriga verksamheter
Den största delen av understödsobjekt genomförde intressebevakning och påverkansarbete, påverksansarbete i fråga om beslutsfattare samt kommunikation. Resultaten av dessa funktioner syns typiskt i andra verksamheter. Direkta resultat av ovan nämnda verksamheter rapporterades inte i större omfattning. I intressebevakningen ingår vanligen t.ex. utlåtanden och ställningstaganden samt möten med beslutsfattare. Kommunikation har gett synlighet för verksamheten, vilket har främjat nåendet av målgrupper.
Man har genomfört mycket olika slags utbildningar och konsultation för yrkespersoner, men endast få konkreta resultat har rapporterats om verksamheten. Verksamhetens betydelse för resultaten kan inte utvärderas tillförlitligt utifrån de rapporterade uppgifterna.
Fördelning av verksamheter och produkter i multibranschorganisationer
I multibranschorganisationernas verksamhetsformer betonades förutom kommunikation även rådgivning och individuellt stöd. I multibranschorganisationers resultatrapporterna har verksamhet i kategorin ”övrig verksamhet” i huvudsak inbegripit till exempel öppen mötesplatsverksamhet, introduktion och stöd för frivilliga, ordnande av fester och evenemang, samordning av mathjälp och andra donationer, möten och kampanjer på webben, nätverkssamarbete mellan yrkespersoner samt utbildning och gruppverksamhet. I dessa verksamheter förekommer också flest möten med målgruppen. Mötena inbegriper möten både ansikte mot ansikte och via nätet.
Antal verksamheter och produkter i multibranschorganisationer
Antal sammankomster i multibranschorganisationer
Fördelning av sammankomster i multibranschorganisationer
Fördelning av verksamheter och produkter i utvecklingsorganisationer för välfärd och rehabilitering
I verksamhet och produkter i utvecklingsorganisationer för välfärd och rehabilitering betonas kommunikation och gruppverksamhet. Kommunikation har omfattat läsutmaningar och -kampanjer för elever. Övrig verksamhet har i fråga om utvecklingsorganisationer för välfärd och rehabilitering innehållit antalet gånger som blanketter har fyllts i på nätet, nätverkssamarbete mellan organisationer samt arbete för utveckling av material. I fråga om antalet sammankomster betonas utbildning samt individuell rådgivning och stöd i utvecklingsorganisationer för välfärd och rehabilitering. I båda verksamhetsformerna betonas utbildningar och konsulteringar/stöd för yrkespersoner och målgrupper. Utbildningar har ordnats främst på nätet, vilket enligt rapporterna har främjat kontakterna med målgruppen (i synnerhet yrkespersoner).
Antal verksamhet och produkter i utvecklingsorganisationer för välfärd och rehabilitering
Antal sammankomster i utvecklingsorganisationer för välfärd och rehabilitering
Fördelning av sammankomster i utvecklingsorganisationer för välfärd och rehabilitering
Hur har verksamheten stött uppnåendet av resultat
Enligt resultatrapporter har följande faktorer främjat verksamheternas och produkternas resultat:
- samarbetspartnerskap som bildats ur målgruppens synvinkel (till exempel med kommunen/stadens olika sektorer, sjukvårdsdistrikten och läroanstalter)
- frivilliga och innovativa verksamhetsformer under coronarestriktionerna, till exempel kioskverksamhet som har ordnats utomhus/gårdscaféverksamhet (kaffe, möten och stöd för hantering av vardagsärenden utomhus, balkonggymnastik), motionsinstruktioner för äldre per brev
- särskilt i förebyggande gruppformad verksamhet mångsidiga möjligheter att delta och även tematisering av öppen verksamhet (till exempel morgonkaffeverksamhet, kamratstödgrupper, lekträffar)
- att skräddarsy verksamhet specifikt till en målgrupp, så att målgruppen känner sig bemött på rätt sätt (ofta är upplevelsen av kamratstöd viktig)
Faktorer som har utgjort hinder för resultatrika verksamheter och produkter handlade om coronaläget och restriktionerna som hänför till det. Verksamhet som sker på nätet lämpar sig inte för alla målgrupper och enligt rapporter har planerade resultat ofta inte uppnåtts i fall där individuellt intensivt stöd har ordnats på nätet. Coronarestriktionerna och den osäkerhet som dessa har medfört och ändringar av verksamhetspraxisen (till exempel anmälning till verksamheten) har påverkat särskilt hur grupp- och mötesplatsverksamhet har genomförts.
Dessutom har man inte genuint lyckats genomföra verksamhet som främjar samhörighet mellan områden (till exempel evenemang) på grund av coronarestriktionerna.
Man fick inte tillräckligt med frivilliga med i verksamheten i förhållande till målgruppens behov av stöd. Till exempel förutsätter fadder- och syskonverksamhet långvarigt engagemang och alltid finns det inte tillräckligt med tillgängliga frivilliga.
Verksamhet som finansierades med allmänt understöd
Sammanlagt 17 aktörer fick allmänt understöd i multibranschorganisationer och utvecklingsorganisationer för välfärd och rehabilitering. Allmänt understöd beviljades totalt cirka 4,9 miljoner euro. Med allmänna understöd har man genomfört föreningars allmännyttiga verksamhet. I regel har verksamheten innehållit intressebevakning och påverkansarbete, kommunikation, utveckling av frivilligarbete, utveckling av och stöd till medlemsorganisationer samt förvaltning.
Med nästan alla allmänna understöd genomförs intressebevakning och påverkansarbete. Verksamheten riktas till beslutsfattare på lokal och riksomfattande nivå samt allmänt till hela befolkningen för att göra en viss fråga eller en viss målgrupps situation mer känd. I praktiken genomförs verksamhet på fysiska möten eller distansmöten (beslutsfattare) eller med hjälp påverkanskommunikation. Verksamheten har innehållit både information om verksamheten (till exempel medlemstidning, nyhetsbrev, information om verksamheten) samt påverkanskommunikation i olika kanaler (webbplatser, tryckta medier, sociala medier).
Förvaltning har i regel innehållit ekonomi- och personalförvaltning, ledarskap, intern kommunikation, utvärderings- och utvecklingsverksamhet samt IKT-verksamhet och fastighetsförvaltning. Dessutom har allmänna understöd använts till förvaltning av medlemsorganisationsunderstöd, medlemsregister samt utdelning av utmärkelser.
Omfattningen av verksamhet som genomförs med allmänna understöd följs upp rätt bra, men endast en del understödsobjekt kunde lägga fram bevis på resultat. I fråga om intressebevaknings- och påverkansverksamhet följs upp antalet kontakter, antalet utlåtanden och till viss del hur dessa framskrider samt medieomnämnanden, hur aktiva olika kanaler i sociala medier är och deras engagemangsnivå, hur man når ut med meddelanden samt till exempel hur förslag syns i beredningen. I fråga om interna verksamheter och förvaltningen följer organisationerna i stor omfattning upp personalens trivsel på arbetsplatsen och utvecklingen av kompetens med hjälp av olika enkäter.
Verksamhet som finansierades med medlemsorganisationsunderstöd
I organisationshelheten fanns det två medlemsorganisationsunderstöd, för vilka man under 2021 beviljade totalt 30 700 euro i understöd. Understödet delegerades vidare till sammanlagt 13 föreningar. Föreningarna har genomfört med understödet olika slags gruppverksamhet och evenemang samt har stött frivilliga (till exempel olika slags möten, fester, annan rekreationsverksamhet). Dessutom gjordes med understöden mindre inköp för att möjliggöra föreningarnas basverksamhet.
STEAn arvio: onko toiminta tukenut aiottujen tulosten aikaansaamista STEAs utvärdering: Har verksamheten främjat uppnåendet av de eftersträvade resultaten
Resultatöversikten består av sex olika delar.
Innehållet handlar om: