Resultatöversikt 2021
Multibranschorganisationer och utvecklingsorganisationer för välfärd och rehabilitering
Multibranschorganisationer och utvecklingsorganisationer för välfärd och rehabilitering: Nådda målgrupper
Enligt resultatrapporterna nådde understödsobjektens verksamhet under 2021 sammanlagt cirka 8,2 miljoner människor. I siffran ingår både antalet personer som möts ansikte mot ansikte och antalet som nås via webben och medierna.
Både multibranschorganisationer och utvecklingsorganisationer för välfärd och rehabilitering har nått verksamhetens målgrupper huvudsakligen väl eller nöjaktigt.
Organisationernas verksamhet riktades oftast väl eller nöjaktigt på de målgrupper som beskrivs i ansökan. Verksamhetens inriktning utvärderades vara nöjaktig eller svag, om målgrupperna i resultatrapporten för understödsobjektet inte specificerades med samma exakthet som i ansökningarna, varvid beskrivningen av de målgrupper som nåddes var översiktlig.
I flera understödsobjekt hade även coronaläget försvårat nåendet av målgrupper under 2021. Å andra sidan hade verksamheten redan under 2020 omorganiserats i en del av verksamheten, varvid verksamheten trots coronarestriktionerna nådde ett större antal deltagare än planerat.
Multibranschorganisationer: Nådda målgrupper i ansökningarna och rapporterna
Antalet nådda målgrupper i resultatrapporterna för både utvecklingsorganisationerna för välfärd och rehabilitering och multibranschorganisationerna var klart större än vad som uppskattats i ansökningarna. Särskilt i fråga om den webbaserade kommunikationen och intressebevakningsverksamheten rapporterades det om ett större antal sammankomster än vad som uppskattats i ansökningarna. I fråga om verksamhetsformer ansikte mot ansikte, såsom målgrupper som nås genom gruppverksamhet och individuellt stöd, varierade antalet sammankomster som uppskattats och rapporterats genom ansökningarna inte så mycket.
Många understödsobjekt uppgav att de genom verksamhet som omvandlats till distansverksamhet nått större antal människor än genom traditionell verksamhet ansikte mot ansikte, t.ex. telefonstöd för äldre eller utbildning för yrkesmänniskor. Coronarestriktionerna medförde för sin del att all verksamhet, t.ex. gruppverksamhet, inte kunde ordnas i avsedd omfattning eller på planerat sätt. I många fall kunde verksamheten dock ordnas på något sätt med hjälp av distansutrustning.
Utvecklingsorganisationer för välfärd och rehabilitering: Nådda målgrupper i ansökningarna och rapporterna
Det fanns sammanlagt 61 160 personer som deltog i verksamheten inom multibranschorganisationer och utvecklingsorganisationer för välfärd och rehabilitering enligt rapporternas ålders- och könsfördelning. Det var frivilligt att ange ålders- och könsfördelningsuppgifter i rapporterna.
I de understödsobjekt som rapporterade om målgruppens ålders- och könsuppgifter, var målgruppen för verksamheten till största delen kvinnor, och i huvudsak mellan 30 och 63 år. Den näst största åldersgruppen var åldern 63–79 år och den tredje största åldern 18–29 år.
I synnerhet i understödsobjekten för multibranschorganisationer syns det i målgruppens åldersfördelning att samma organisation och till och med samma understödsobjekt ofta ordnar verksamhet med liknande utgångspunkter för olika målgrupper i olika åldrar. Understödsobjekten kan dock annars vara mycket långt ifrån varandra när det gäller verksamhetens målgrupp. I vissa målgrupper är t.ex. endast företrädare för det ena könet eller på motsvarande sätt endast barn under skolåldern.
De mest betydande faktorer som främjade nåendet av målgrupper var enligt rapporterna goda nätverk, framgångsrika kommunikationspartnerskap, distansarbete och övergången till distansverksamheten då coronasituationen förutsatte detta samt möjligheterna till språk- och kulturtolkning då målgruppen behövde sådana.
Nätverken hade många olika roller i understödsobjektens verksamhet. För en del bestod det viktigaste nätverket av andra organisationsaktörer, församlingar, myndigheter, flyktingförläggningar och aktörer i den fjärde sektorn. I sådana fall var det ofta fråga om att kunden hänvisas till verksamheten eller vidare från verksamheten. För andra bidrog i synnerhet kommunikationsnätverk till att nå målgruppen. Goda relationer till olika medier, andra kommunikationskanaler (i synnerhet sociala medier) samt skolor och läroanstalter rapporterades som en faktor som främjade nåendet av målgruppen. Via kommunikationsnätverken fick målgruppen höra om tjänstens existens eller så kunde man möta målgruppen i olika evenemang.
Kommunikationsnätverk visade sig vara viktiga särskilt för understödsobjekt som befinner sig i utvecklingsskedet eller i understödsobjekt som har som mål att ändra verksamhetens tyngdpunkt, målgrupp eller tillvägagångssätt.
I fråga om språkliga och kulturella specialgrupper rapporterades uttryckligen att samarbetsnätverk med aktörer som behärskade specialgruppens språk och kultur, var en central faktor för att nå målgruppen. Sådana aktörer var bland annat olika tolkningstjänster, församlingar, språkgemenskaper samt andra aktörer i den fjärde sektorn.
Coronavirusläge medförde behovet av att komma på olika sätt att genomföra verksamhet enligt de ursprungliga målen genom nya sätt att nå målgrupper på distans. En del målgrupp nåddes på ett sätt som var åtminstone delvis en framgång och början på ett nytt sätt att arbeta.
Genomförandet av utbildningar, webbseminarier och föreläsningar på nätet har särskilt ökat antalet nådda yrkespersoner. Möten på nätet har lämpat sig i synnerhet för att genomföra verksamhet som riktas till yrkespersoner.
Faktorer som hindrade möjligheterna att nå målgrupperna i resultatrapporterna var coronavirusläget och de mötesrestriktionerna som hänför till det. En del verksamheter kunde inte ordnas enligt planerna eller i den planerade omfattningen. Samtidigt ledde den rädsla som coronasituationen orsakade, särskilt i äldre åldersgrupper, till brist på besökare, och detta kan bli en bestående företeelse för vissa grupper. Det kan hända att de återvänder inte längre till verksamheter, även om coronasituationen blir bättre.
Verksamheter kan ändras till distansverksamhet endast för sådana målgrupper som har tillräckliga digitala färdigheter och verktyg. En del målgrupper kunde inte ens nås per telefon. Det blev betydligt svårare att nå sådana älde som har problem med att hantera vardagen, minnesproblem eller psykiska problem..
Även svaga digitala färdigheter hos dem som hör till målgruppen eller brister i livshanteringen, såsom psykiska problem, missbruksproblem eller intellektuella funktionsnedsättningar, lyftes fram som faktorer som försvårat möjligheterna att nå på distans.
STEAs utvärdering av verksamhetens inriktning på den efterstävade målgruppen i multibranschorganisationer och utvecklingsorganisationer för välfärd och rehabilitering
STEAs utvärdering av hur organisationers verksamhet har nått målgruppen i multibranschorganisationer och utvecklingsorganisationer för välfärd och rehabilitering
Resultatrapporten består av sex olika delar.
Innehållet handlar om: