Tavoitteista tuloksiin – ohjeita avustuksen hakijalle ja raportoijalle
Sisällysluettelo
STEA-avustuksilla rahoitettujen hankkeiden ja toimintojen tuloksellisuutta arvioidaan sekä avustushakemuksia käsiteltäessä että tuloksellisuusraportteja arvioitaessa. Arvioinnissa huomiota kiinnitetään erityisesti seuraaviin tekijöihin:
- suunnitellun toiminnan tarve ja tavoitteet
- toimintaan käytettävät resurssit (työntekijät, vapaaehtoiset, yhteistyökumppanit, avustusmäärä)
- tavoiteltavat/tavoitetut kohderyhmät (määrä ja laajuus)
- suunniteltu/toteutettu toiminta ja tuotokset
- toiminnalla aikaansaatavat/aikaansaadut tulokset ja miten ne osoitetaan
Kun avustuskohteelle on myönnetty STEA-avustus, tulee avustuksen saajan raportoida toiminnan tuloksista suhteessa avustushakemuksella määriteltyihin tavoitteisiin. Tulosten seurantaan ja tulosten osoittamiseen käytettäviä mittareita tulee siis pohtia jo avustushakemusta suunniteltaessa.
Avustuksilla rahoitetun toiminnan tavoitteiden toteutumista ja tuloksia tulee seurata säännöllisin väliajoin, ja tietoa toiminnasta kerätä systemaattisesti. Avustuskohteen hakemuksissa kuvattuja tavoitteita ja arvioituja tuloksia on myös hyvä arvioida säännöllisesti, ja tarvittaessa tarkentaa jatkohakemuksissa.
Tarve, tavoitteet ja tulokset hakemuslomakkeella – kiinnitä huomiota näihin!
Tarve
- Miksi toimintaa, johon avustusta haetaan, tarvitaan suunnitellulla toiminta-alueella?
- Miten toiminnan tarve on selvitetty?
- Miten toiminnan kohderyhmä on osallistunut toiminnan suunnitteluun?
- Mikä on se ilmiö tai ongelma, johon toiminnalla pyritään vaikuttamaan?
Hankkeen tai toiminnon tarpeen kuvauksessa tulee tuoda esiin myös mahdolliset suunnitellun toiminnan yhtymäkohdat toiminta-alueella jo tehtävään samankaltaiseen toimintaan. Samankaltaista toimintaa voi olla esimerkiksi muilla yleishyödyllisillä toimijoilla tai kaupallisilla toimijoilla, tai toiminta voi täydentää julkisen sektorin toimintaa.
Tavoite
- Minkä muutoksen haluat nähdä tapahtuvan toiminnan myötä?
- Miten toiminnan kohderyhmän tilanne on muuttunut, kun toiminta on onnistunut?
Tavoite ei kuvaa tekemistä. Tavoitteen tulee olla saavutettavissa ja todennettavissa hakemuksella kuvatun aikataulun ja haettujen resurssien puitteissa. Tavoitteen tulee olla niin konkreettinen, että sen toteutumista pystyy seuraamaan ja arvioimaan.
Tavoite kertoo, mihin ollaan tyytyväisiä; esim. tavoitteena on, että toimintaan osallistuvista 50 % on vähemmän yksinäisiä toiminnan päättyessä.
Hakemuksilla ja raporteilla kuvattavilla toiminnan kohderyhmillä tarkoitetaan ensisijaisesti niitä henkilöitä, joiden terveyttä ja hyvinvointia toiminnalla edistetään. Kohderyhmä voi olla myös esimerkiksi ammattilaiset, joiden kautta välillisesti edistetään jonkin tietyn joukon terveyttä ja hyvinvointia.
Kohderyhmä tulee kuvata ja rajata hakemuksessa. Hakemuksessa tulee myös arvioida tavoiteltavien kohderyhmien määrää. Kohderyhmän määrittely voi perustua esimerkiksi saatavilla olevaan tutkimus- ja/tai tilastotietoon.
Toiminta
- Mitä käytännössä tehdään, että kohderyhmän tilanne muuttuu tavoitteen mukaisesti? Kuinka paljon ja millä aikataululla?
- Montako ihmistä kohderyhmästä toiminta tavoittaa?
- Osallistuuko toimintaan vapaaehtoisia ja mikä vapaaehtoisten rooli toiminnassa on?
- Miten toiminnassa/hankkeessa saatu tieto ja kehitetyt hyvät käytännöt siirtyvät järjestön tai toimintaympäristön olemassa oleviin toimintatapoihin ja rakenteisiin.
Tulos
- Mitä suoraa hyötyä toiminnasta on kohderyhmälle?
- Millä mittareilla hyöty osoitetaan?
Mittari on väline, jolla tehdään muutoksia näkyväksi. Mittarit eivät kuvaa tiedonkeruumenetelmää, eli esimerkiksi kysely ei ole mittari. Mittareita on erilaisia ja niillä voidaan kuvata vaikutusketjun eri osa-alueita. Toiminnan tuloksellisuutta kuvaavat mittarit kuvaavat aikaansaatua muutosta ja sen laajuutta. Tulosmittarit kertovat onko toiminnalle asetettuja tavoitteita saavutettu.
Avustuskohteen vaikutusketju
Avustuskohteen vaikutusketjussa jäsennetään toiminnan tarve, tavoitteet, kohderyhmä ja toiminta sekä tulokset. Vaikutusketjun avulla voidaan arvioida tavoitteisiin pääsyä.
Sisältö liittyy seuraaviin aihealueisiin: